- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 18 (1901) /
258

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Marts - W. Bloch: Publikum

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

258

Publikum

Men med Erkendelsen af, at det store, majestætiske Publikum
er ved at sætte sig til Rette paa Dommersædet, følger Pligten til
at søge at komme paa det rene med, bvad det egentlig er, denne
Domstol har at dømme om, og hvor vidt dens Beskaffenhed og
Sammensætning yder nogen Garanti for, at den dømmer rigtigt-

Der er den Forskel paa Natur-Indtryk og Kunst-Indtryk, at
medens det første blander sig med Modtagerens øjeblikkelige og
tilfældige Bevidstheds-Indhold og laaner sine Farver fra dette,
bortjager Kunst-Indtrykket Tilfældighederne, der forstyrrer dets Helhed,
og bemægtiger sig Tanker og Følelser med en saadan Styrke, at
det for en Stund helt fylder den nydendes Bevidsthed.

Naturen forholder sig ophøjet ligegyldig lige over for
Beskueren. Den har ingen Hensigt med ham, den vil ham ingenting.
Den lader sig kun beskue. Den er uden Ønske om at glæde eller
belære. Den er glad for den glade, sørgmodig for den bedrøvede,
dybsindig, gaadefuld, tankeløs — altsom den tilfældige Beskuers
Sindsretning eller sjælelige Evner fører det med sig.

Kunsten derimod er et Menneskeværk. Bag ved dens
Frembringelser ligger der en Menneskesjæls levende Attraa efter at
aabenbare sit Indhold for andre, delagtiggøre dem i sit indre Syn,
for derigennem at gøre dem Livet — Naturen — dybere,
indholdsrigere, skønnere. Det er Kunstens Mission, ikke blot at skænke
Modtageren den øjeblikkelige Glæde, der ligger i den rolige,
ansvarsløse Nyden, men tillige at skærpe hans Syn for, hvad der er
væsentligt og værdifuldt i Livet. Den lærer ham at se med
Kunstnerens Øje og høre med hans Øre. Deri ligger dens opdragende Magt.

Nu kan det jo være, at Skylden ligger hos Kunstneren, hvis
Virkningen udebliver. Det ydre Kunstværk forholder sig til det
indre, som Menneskets Tale til dets Tanker. Det kan ikke nytte,
at man tænker nok saa dybt og skønt, naar man ikke kan
udtrykke sig; men det kan heller ikke nytte, at man kan udtrykke
sig, naar man ingenting har at sige. Og ligesom der gives
Kunstnere, der saa ufuldkomment behersker deres Udtryksmidler, at hvad
de indvendigt føler med stor Klarhed, kun dunkelt eller forvirret
skaffer sig Udtryk i Kunstværket, saaledes gives der andre, der —
i Lighed med de øvede Festtalere, som vi saa rigeligt er belemrede
med herhjemme — med saa megen Behændighed forstaar at kaste
Retorikens pailleterede Drapperi over banale Tanker og Følelser, at
man glemmer Indholdsløsheden over Pragten. Men det ene er lige

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:44:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1901/0262.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free