- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 18 (1901) /
377

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Maj - Adolf Hansen: Bernard Shaws Skuespil

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Bernard Shaws Skuespil

377

Den større Dristighed i Pineros senere Skuespil er næppe uden
Indflydelse fra Ibsen. Og Bernard Shaw, der i en summarisk lille
Bog (The Quintessence of Ibsenism, 1891) paa Grundlag af en stærk
Beundring for den norske Digter har fremsat sin Opfattelse af
hans Dramaer, er navnlig i sine første Skuespil under en vis
Paavirkning af ham.

Disse første Skuespil var ved deres Fremkomst for en halv
Snes Aar siden knyttede til en kunstnerisk Bevægelse, hvori atter
Ibsens Digtning var en levende Impuls, en Bevægelse,, der fik
Udslag i det saakaldte Independent Theatre i London. Denne
Institution var grundet ved Initiativ af en ung, teaterbegejstret
Hollænder, Grein, og havde — som Théåtre Libre i Paris og
„Studentersamfundets frie Teater" her — til Formaal at opføre Stykker,
der paa Grund af deres Finhed eller Dristighed ikke kunde antages
at ville samle det store Publikum om sig. Tidligere (i 1880) var
af Ibsens Dramaer „Samfundets Støtter" bleven spillet i England,
ni Aar senere opførtes „Et Dukkehjem", og nu, i 1891, var det
første Stykke, Independent Theatre spillede, den norske Digters
gribende Tragedie „Gengangere". Ved dets Opførelse i London —
som ved dets Udgivelse i København — drog dette Mesterværk
Strømme af Skældsord over sig. Man kaldte det for „udtværet,
kedeligt Snavs", „en aaben Kloak", et væmmeligt Saar uden
Bandage", „plump, næsten raadden Usømmelighed" „en smudsig
Handling, foretaget offentlig" o. s. v.; man paakaldte Autoriteternes Hjælp
til Standsning af Skandalen og betegnede Ibsen selv dels som en
Slags Dæmon, der ved Nattetide stavrer om for at finde
Menneske-Lig, medens han om Dagen sidder og blinker mod Lyset, som „en
dum, gammel Ugle", dels i al Korthed som „den skandinaviske
Humbugsmager"l.

Det ser ud, som om der ved det Krav om Kvindens
personlige Frigørelse, man kan læse ud af Ibsens Skrifter, var kommen
stærkere Røre end før ind i Kvindebevægelsen i selve det Land,
hvor Stuart Mill har lagt den faste Grundvold, hvorpaa
Bestræbelsen for Kvindens sociale Frigørelse kunde bygge. Noget
skyldes vel dette den Omstændighed, at en Paavirkning gennem
Fantasien har lettere ved at trænge ud til større Kredse end en

1 Se The Quintessence of Ibsenism, S. 89—92, hvor Shaw har genoptrykt en
Hoben Kraftsteder fra Bladenes Anmeldelser, som oprindelig blev samlet af
Will. Archer.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:44:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1901/0381.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free