- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 18 (1901) /
530

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juli - E. Hannover: Engelsk Malerkunst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

530

Engelsk Malerkunst

opstod „The Germ", hvis fire Hefter oprindelig kostede sine Holdere
fire Shilling, og som nu er en af de sjældneste og — i Forhold
til sit ringe Omfang — vistnok noget nær den kostbareste af alle
Bøger i nyere engelsk Litteratur, en Bog, som nu betales med fra
3 til 400 Kroner, og som man i British Museums Bibliotek kun
faar udleveret ved „Reserven", det Bord, der er forbeholdt
Fremlæggelsen af de mest uerstattelige Værker. Det første Nummer af
„The Germ" udkom d. 1. Januar 1850. Det tredje udkom under
den ændrede Titel „Art and Poetry". Det fjerde blev det sidste.
Det vægtigste i Tidsskriftet er ubetinget en Række fine, fromme,
lyriske og drømmeriske Digte, hvoraf de bedste er signerede af
Dante Gabriel Rossetti, de næstbedste af hans Søster Christina.
Den sidste offentliggjorde her bl. a. „Dreamlands"; den første de
senere saa berømte Digte „My Sisters Sleep" og „The Blessed
Damozel", Prosastykket „Hand and Soul" samt en Række dejlige
Sonetter til Pris for Billeder, han havde set under sit Ophold i
Paris. Desværre var det overvejende svagere Kræfter, der bestred
Kunsthistorien og Kunstfilosofien og havde den Opgave at forklare
og virke for Broderskabets æstetiske Anskuelser. J. L. Tupper, en
Ven af Holman Hunt og Bladets Trykker, skrev om »Genstanden
for Kunsten", en ulæselig, knudret og kludret Afhandling, i hvis
Slutning der dog tales med noget af den Tydelighed, hvormed
man i „The Germ" gerne vilde finde Partiets Teorier fremsatte og
— trods Sizerannes Paastand om det modsatte1 — virkelig ogsaa
finder dem, naar man taalmodigt tager sig over at søge dem.
„Kunsten," hedder det her, „bør til Genstand have Emner, som
henvender sig til og vækker til Virksomhed Forstandens og Hjertets
Evner, vækker dem til Handlinger, hvori Retfærdigheden,
Barmhjertigheden, Lydigheden, Loven sker Fyldest.....alle Emner

bør være store og al skøn Kunst derfor stor Kunst." John
Seward (et af Stephens Pseudonymer) skrev om „Den tidlige
italienske Kunsts Formaal og Tendens" og tog heraf Anledning
til at sige, at „Fremfor alt er Hjertets Renhed, Sjælens
Frihed for Sanselighedens Last, nødvendig for den, der
har indladt sig med den nye Æra". Kunsten skulde ifølge
de fremhævede Sentenser altsaa være stor Kunst og fremgaa af
et rent Hjerte. Derfra var der ikke langt til at forlange af den,

1 La Peinture Anglaise Contemporaine. Par Robert de la Sizeranne. Paris
1895, p. 63.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:44:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1901/0534.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free