- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 18 (1901) /
532

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juli - E. Hannover: Engelsk Malerkunst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

532

Engelsk Malerkunst

fra hele Pressens Side søgte man at kvæle den paatænkte
Revolution i Fødslen.

Det ene af de Billeder, der gav Anledning til denne Forargelse,
fik senere en Hædersplads i Londons National Gallery og blev
sacrosanct i hele den engelske Nations Bevidsthed. Det var
Ros-settis „Ecce Ancilla Domini". Det hører langtfra til hans bedste
Arbejder; men det er hans første helt ud typiske. Den skælvende
Vemodsstemning, han i „The Girlhood of Mary" havde iklædt en
Form, der i hvert Fald til en vis Grad var haandgribelig realistisk,
fornemmes i dette andet Billede — svagt og dilettantisk malet,
som det er, — som næsten nøgen og dobbelt saa skælvende netop
paa Grund af sin Nøgenhed. Hvis nogen havde set rigtigt
dengang, vilde han have set allerede af dette Billede, at det sitrende
sensitive hos Rossetti, der i vore Dage har fundet saa megen
Sangbund i en nervøst eksalteret Slægt, var lidet egnet til at iklædes
en malerisk Form, der krævede saa megen Koldblodighed og
Taal-modighed som den, den prærafaelitiske Teori forlangte i Praksis.
Af Prærafaelisme — saadan som Broderskabet teoretisk forstod
den og havde forpligtet sig til den i Praksis — er der lidet eller
intet i dette Billede ud over den Tilnærmelse til Virkeligheden eller
Sandsynligheden, der var tilstræbt med Anbringelsen af Maria i en
fattig Vraa og paa et fattigt Leje. Men Billedet var signeret P. R. B.
Man saa’ paa Bogstaverne i Stedet for paa Aanden i det og mærkede
ikke, til hvilken Grad Rossettis fødte Oprørsaand allerede var paa
Veje til at frigøre sig af de oprørske Bogstaver.

Bogstavret havde derimod Holman Hunt med sit Hang til
Bogstavelighed taget Forpligtelsen mod Bogstaverne. Men han,
der var og siden vedblev at være Prærafaelit i en helere Forstand
af Ordet end nogen af de andre, vakte mindst Forargelse af dem
alle. Hans Billede var heller ikke særdeles mærkeligt. Man ser
i Forgrunden en Hytte, der fortil ud mod en Flod er aaben,
medens den bagtil er skærmet med en Mur, der dog ikke naar
Taget. Gennem den aflange Aabning mellem dette og Muren, kun
afbrudt af et højt Stenalter, ser man Hd over Egnen bag Hytten.
En af Hedenskabets Præster ophidset Menneskemængde forfølger
her en kristen Missionær, der flygter ned til Floden. En anden
Missionær er det lykkedes at naa ind i Hytten, og omkring ham
er Hovedoptrinet i Billedet samlet. Udmattet er han segnet om
og plejes nu af nogle Kvinder. Et Par Drenge presser Vin,
hvormed man vil styrke ham, nogle Ynglinge lytter ved Døren

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:44:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1901/0536.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free