Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juli - E. Hannover: Engelsk Malerkunst
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
535 Engelsk Malerkunst
skyeligt." Forgæves protesterede Will. Rossetti i „The Spectator".
Det ledende Kunsttidsskrift „Art Journal" talte et lignende Sprog
som „Times’", og alle mindre Kritikere fik Mod til at angribe Millais
og hans Fæller, efter at ogsaa den mægtige Charles Dickens havde
vendt sig mod dem. Han skrev i „Household Words" af 15de Juni
om Millais’ Billed: „For at nærme Dem denne hellige Familie,
maa De udjage af Deres Forestilling alle religiøse Ideer, alle
opbyggelige Tanker, alle ømme, højtidelige, sørgmodige, ædle, hellige,
John Everet! Millais: Jesus i sine Forældres Hus
yndefulde eller smukke Følelser og forberede Dem paa den laveste
Dybde af alt, hvad der er gement, afskyeligt, frastødende og
oprørende. De ser en Tømmermands Værksted. I Forgrunden en
hæslig, skævhalset, pludskæbet, rødhaaret Dreng i Slobrok, og ved
hans Side en knælende Kvinde, der er saa horribel grim, at hun
vilde gøre sig gældende som et Monstrum i det øvrige Selskab paa
den usleste Knejpe i Frankrig eller den laveste Genever-Shop i
England." Det gik ikke Millais! andet Billed „Ferdinand og Ariel"
bedre. Om dette Billed, hvori det landskabelige var til den Grad
pinefuldt studeret efter Naturen, at en samtidig endog erindrer at
have set Millais med et Forstørrelsesglas i Haanden undersøgende
Aarenættet i et Blad, han skulde male, — om dette Billede blev
der bl. a. skrevet: „Det vilde tage mere Plads, end Tingen er
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>