- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 18 (1901) /
602

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - August - G. Brandes: Streiflys over Goethe

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Strejflys over Goethe 602

med Optrinnet i Domkirken, og Scenen Mørk Dag blev slet ikke
taget med. Øjensynligt har han ikke fundet den værdig til
Optagelse i den Form, hvori den forelaa. Men da han efter Schillers
Død i 1808 udgav den hele første Del, efter med stor Flid og
Umag at have fuldstændiggjort den, har han øjensynlig overfor
denne gamle Scene følt, at Leret var blevet tørt; han kunde ikke
omforme den længer, mistvivlede maaske ogsaa om paany at
kunne anslaa den rette Tone, og lod den staa, som den var, saa
stærkt den end stikker af imod den omarbejdede Fængselsscene,
der følger.

Vi har da nu set, af hvor uensartede og stilforskellige
Elementer, den første Del af Faust bestaar. Det er tydeligt nok, at
de 35 Aar, hvori Goethe har ladet den ligge ufærdig, har skadet
dens Enhed, og de Utaalmodige siger: Hvorfor i al Verden gjorde
Goethe dog ikke dette sit Arbejde, sine Arbejder overhovedet,
færdige med det samme; de vilde jo have vundet derved; hvorfor var
han saa adspredt eller saa uenergisk?

De har godt ved at tale. Det var selve hans Naturs
Mangesidighed, selve hans Anlægs Rigdom, selv Skarpheden af hans
kritiske Blik, der sinkede ham.

Goethe har jo aldrig betragtet sig blot som en Digter. Han
havde hele sit Liv igennem saa stærkt et Hang til de bildende
Kunster, at han brugte Aar til sin Udvikling i dem; han blev vel
aldrig mer end Dilettant; men han kunde ikke raste, før han saa’,
til hvilket Punkt han kunde komme.

Goethe var dernæst en praktisk anlagt Mand. Da han kom
ind i Statsraadet i Weimar, blev han Minister med Liv og Sjæl;
den hele Forvaltning interesserede ham, han tog sig af Alt, og
patriarkalsk som Regeringen var i dette lille Land af
Laaland-Falsters Størrelse, krævede Stillingen efter hans Ungdomsopfattelse
hans Tilstedeværelse ved hver Ildebrand i Weimars Omegn, og han
ledede Slukningen, som han forestod Rekrutudskrivningen og hvad
der laa ham nærmere: Teatret.

Goethe var endelig en Mand med store videnskabelige Anlæg,
en Forsker og en Seer. Hans Natursans er saa forbavsende som
hans Kunstsans og hans praktiske Sans. Fra sin tidligste Ungdom
droges han af denne Natursans til Forsøg paa Indtrængen i
Naturaltets Væsen. Derfor dyrkede han som Student Kemi; derfor
fordybede han sig senere med Henrykkelse og varigt Udbytte i Spinoza,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:44:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1901/0606.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free