- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 18 (1901) /
632

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - August - Karl Madsen: Dankvart Dreyer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

632 , Dank vart Dreyer

har meget med Urette gennem mange Aar betragtet alle Studier
og Skitser som Ubetydeligheder, det ikke burde give Plads. Men
netop mellem dem findes adskilligt af det bedste og af det
betydeligste, dansk Kunst har naaet at frembringe. Kun i Skitserne
er Marstrand den store og fuldkomne Mester, kun der løsslipper
han helt sin Aand og sit Vid. Og hvor velgjorte P. C. Skovgaards
Billeder end kan være, Studierne er hundrede Gange bedre, har
intet af den haandværksmæssige Tørhed i de store Billeders altfor
overlegne sikre Behandling af Løvmasserne og intet af Billedernes
Farvetyngde; med den største Lethed, Finhed, Friskhed og Skønhed
i Behandlingen og i Farven fremtræder der Malerens Naturglæde,
Naturkendskab og vidunderlige Formfølelse ganske uformørket af
nogen Art Manér.

Hr. Wanscher fortæller os rigtignok, at alle Studier og
Smaabilleder „ikke kommer Almenheden mere ved end Noterne under
Teksten i en Bog." Hvis Visdomsord stod under Teksten i Hr.
Wan-schers Artikel, vilde de saa være mindre værd? Alt, hvad der i
Kunst er udmærket, er en Del af Menneskehedens Skat, som i høj
Grad vedkommer Almenheden, selv om det kun er en løs Skitse
f. Eks. af Rembrandt eller en lille Haandtegning f. Eks. af
Leonardo. Smaa Ting kan eje stor Finhed. Finhed er noget
vederstyggeligt i Hr. Wanschers Øjne, men lykkes det maaske ham selv
at undgaa denne Last, bor den dog virkeligt til Huse i alt hvad
godt Kunsten har frembragt, ogsaa det største, baade hos Parthenon
og i det sixtinske Loft. Thi et Kunstværk behøver jo just heller
ikke at være ringe af Omfang for at være fint.

Ulige fornuftigere ser Hr. Mario Krohn paa Sagen. Han siger
med Sandhed, at en smuk Sonet har mindre Værd end en ypperlig
Tragedie. Maaske har vi mest Fornøjelse af, at Digtere, der skriver
gode Sonetter og slette Tragedier, holder sig til de første, men det
kan være rigtigt nok, at store Opgaver udvikler. Hr. Krohn
paaskønner de Perler, han finder mellem Kampestenene, „vidunderlige
Ting, Landskabs- og Portrætstudier, der i Friskhed og Ynde ikke
staar tilbage for Hollændernes skønneste Skitser". En velment,
men uheldigt turneret Kompliment! Hvad tænker han paa! Maaske
C. A. Jensen og Frans Hals, med hvad ellers? Sikkert ikke paa
Rembrandts Skitser, snarere paa hollandske Landskabsmaleres
Studier. De har kun den ene Fejl, at de aldeles ikke eksisterer;
hollandsk Landskabskunst er Erindringskunst, til hvilken der ingen
Sinde er malt Studier i Marken. Rent historisk set har de gamle

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:44:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1901/0636.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free