- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 18 (1901) /
779

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober - Hjalmar Christensen: Gunnar Heiberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Gunnar Heiberg 779

herskende Forestillinger og i Kraft heraf kan udøve et Tryk som
Autoritet, og saa en yngre, der vil skaffe sig Gehør hos den samme
Almenhed, — er det naturligt, at den unges Angreb rettes særlig
mod den ældres Magtstilling qua Autoritet — at man peger paa
det Tryk, som udøves, at man mistænkeliggør og latterliggør
Autoriteten lige over for det Publikum, som det gælder om at
erobre. Ikke sjælden udkaares en enkelt Mand som Repræsentant
for Autoriteten, hans Indflydelse karakteriseres som Aandstyranni,
og hans Tilhængere udstyres med et Anstrøg af tilbedende Dumhed.

Den Bog, der gjorde Heibergs Navn bekendt i vide Kredse,
„Kong Midas" er netop en Skildring af Autoritetens golde,
stivnende og fordærvende Indflydelse. „Her i Landet," siger Gerhard
Hjelm, „er alle Mænd saa forferdelig store, at det bliver
Verdenshistorie med engang, — og saa er der ingen, som mukker, ingen tør
mukke — og vover nogen sig til det, saa viser han Tegn som
stor Mand, akkurat som det hemmelige Politi, naar det kniber."
Det er Autoriteten som Samfundspoliti, det gælder at slaa ned:
et snæversynt, selvkært Samfundspoliti, som passer paa, at ingen
oppositionelle Røster kommer til Orde, at ingen ler højt eller
glæder sig uden Tilladelse, — et Politi, der gaar med en Lygte
omkring i Privatlivet og sørger for, at Sandhedens Dagslys falder paa
det, som Barmhjertigheden byder at skjule, — et indiskret
magtsygt Politi, der benytter sin Stilling efter Godtykke. Heiberg har
malet dette Politis Repræsentant, Ramseth, i Farver, der skinner
af hadefuld Uvilje; der er hensynsløs Energi i Skildringen, men
ikke nok Humør: for Ramseth er vel en farlig, men han er i
Virkeligheden ogsaa en komisk Person. Der er i det hele taget
mere Kampstemning end satirisk Lune. — Ved Stykkets første
Opførelse i Kristiania af et svensk Selskab, med Fru Didi Heiberg
som Gæst, samlede Interessen sig om Fru Heibergs Anna Hjelm.
Hendes Fremstilling af denne Kvindesjæls Passionshistorie var en
stor kunstnerisk Bedrift. Men der var andre af Stykkets Fortrin,
som traadte mindre for Dagen dengang end senere, da Stykket
mange Aar senere genoptoges paa et norsk Teater. Da blev
navnlig Forholdet mellem Ramseth og Anna Hjelm langt bedre
belyst. Ramseth virkede da anderledes troværdig og menneskelig.

Alt i alt forekommer „Kong Midas" mig at være et mindre
mærkeligt, mindre personlighedspræget Værk end „Tante Ulrikke". Ogsaa i
sin Form, sin Stil. Disse glatte, fikse Repliker varsler mindre end Stilen
i „Tante Ulrikke" om en betydelig og egenartet Personlighed. Men paa

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:44:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1901/0783.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free