- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 18 (1901) /
780

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober - Hjalmar Christensen: Gunnar Heiberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

780

Gunnar Heiberg

den anden Side er Forfatterens dramatiske Begavelse i „Kong Midas*
ganske umiskendelig, — den første Opførelse blev ogsaa en afgjort
Teatersucces. Stykkets største Interesse synes mig nu at være af
historisk Natur: det er et karakteristisk Udtryk for en stærk
Stemning i Datidens Kulturkamp. Det tør ogsaa regnes som en Faktor
i Udviklingen, det har øvet en gavnlig Indflydelse fremad. Stykket
er en af de første kraftigere Livsytringer af en virkelig frisindet
Opposition inden for det saakaldte Fremskridtsparti, hvis
Frisindet-hed i mange Livsspørgsmaal næppe engang var saa stor som det
gamle Højres.

Efter „Kong Midas" kom „Kunstnere" (1893) og „Gerts Have’
(1894). 1 begge disse Skuespil beskæftiger Forfatteren sig med
forskellige Former for sjælelig Forvrøvlethed, særlig paa det
erotiske Omraade. Han analyserer de snurrige Foreteelser, en
moderne „Frigørelse" fra moralske og sociale Baand kan
afstedkomme, naar der er en passende Halvdannelse til Stede. Det er
Studier over norsk Halvkultur. I „Kunstnere" møder vi som
Bifigurer en Flok mer eller mindre forkomne Kunstnereksistenser,
der viser en frodig Begrebsforvirring. 1 „Gerts Have" staar
Personalet ikke denne Kunstnerkreds fjernt. Man har let. ved at
genkende Omgangstonen. Paa Hr. Gerts gæstfrie Gaard drives et ret
aabenlyst Kærlighedsspil, hvori alle tilstedeværende har deres Parti
at udføre — rigtignok under et livligt Rolleskifte. Man søger
efter bedste Lejlighed at bortsvindle sin erotiske Formue. Nu og
da mærker man hos enkelte Personer mere Alvor, en ærlig
Længsel efter noget mere indholdsrigt end denne magre Flirt. —
„Gerts Have" er et godt lille Lystspil. Forfatteren har brugt sine
Øjne, han aflurer sine Medmennesker deres Svagheder med en
snedig Sporsans. Men baade i „Gerts Have" og „Kunstnere" or
Horisonten lidt snæver; der er ikke mange af de Mennesker, vi
møder, som optager os ud over det Øjeblik, da de paagribes i en
eller anden pudsig Daarskab. Egentlig er der kun én
Personlighed, som virker betydelig, Per Sommerfelt, den unge Digter, der
ikke kan bringe sit Forhold til Livet og til Kunsten i Samklang.
Her har Digteren været nær ved at finde Ord for Sindsbevægelser,
hvis stærkeste Svingninger foregaar langt under Sjælens Overflade.
Men man føler endnu tydelig, hvor han famler, hvor han er sig
det vanskelige bevidst. Det virker ærlig, dette famlende, det viser
kunstnerisk Pietet, viser, at det velklingende halvrigtige er Digte-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:44:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1901/0784.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free