- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 18 (1901) /
785

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober - Hjalmar Christensen: Gunnar Heiberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Gunnar Heiberg

785

at mange, som i det ene Øjeblik ikke var Herre over deres egen
Latter, i det næste fik hentet deres Overbevisning frem igen og
følte sig pligtskyldig fornærmede. Selve det tanketunge Værk, der
ligesom gemmes af al den kaade Moro, er ikke saa let tilgængeligt
for de mange. Det er en dristig og ny Kunst, suveræn i sin Form.
Og det er en stor og alvorlig Følelse, der som en varm Strøm
gennemrisler Heibergs Digtning. Den giver den hvasse Latter den
dybe Klang, den gør de overgivne Løjer til en varm
gennemtrængende Haan, den er Digtets harmfulde Sjæl. Fra Digterens
store Tale falder der Lys over Stykket. Men det er jo paa en
Maade lidt for sent, teatermæssig set er denne strenge, knappe
Form saa fordringsfuld, at dette Værk har vanskeligt ved at blive,
hvad det burde blevet: en salt og frisk Kilde til Fornyelse af
Folkets politiske Moral, en Kilde, som man skulde valfarte til for
at forynge de Sanser, der gerne slides og sløves i det politiske

Livs Kampe og Vrøvl. — —

* *

*



Kanske ikke nogen af vore Forfattere — Hamsun undtagen —
er saa udpræget Artist, som Heiberg. Det artistiske synes altid at
være ham Hovedsag. Det gælder ham fornemmelig at faa
Figurerne i Pennen, at gøre dem levende gennem Blækket. Han søger
Farver, der staar rigtig mod hinanden, dristige Belysningseffekter,
dramatiske, modsætningsrige Situationer. Hans Kunst har altid
det ydre Billede for Øjet, den enkelte Begivenheds Manifestation i
Uden verdenen — han er udpræget Dramatiker, men den
dramatiske Udvikling opløser sig for ham i Situationer, i Episoder, der
har selvstændigt Liv og derfor undertiden virker for stærkt
begrænsede mod den følgende og foregaaende, Nabosituationen. En
Fortælling i Illustrationer: Kunstneren søger ligesom
Begivenhedernes Spidser, de karakteristiske Vendepunkter, han indfinder sig i
det Øjeblik, da Slaget staar. Dette er nok paa en Maade Løsenet
for al dramatisk Kunst, men det kan praktiseres mere eller mindre
strengt, og den strengeste Maade er ikke altid den bedste.

Heiberg er artistisk anlagt ogsaa saaledes, at han ikke gerne
.gaar noget Ærinde til det norske Folk". Han har naturligvis
gaaet Ærinder, han ogsaa; da han skrev „Kong Midas" var han
ikke bange for at raabe sit Ærinde højt ud blandt Folket. Men
siden har den stille Kunstner i ham vokset sig næsten eneraadig i
hans Dramaer. Han elsker Livet, Livets Spil, det hastig vekslende,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:44:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1901/0789.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free