- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 18 (1901) /
803

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober - R. Vendelbo: Barokstilen i italiensk Arkitektur

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

803 Barokstilen i italiensk Arkitektur



hver for sig satte en Stopper for alle vertikale opadstræbende
Tendenser. Arkitravens Fremspring („Verkröpfung") over Søjlerne
bryder den lige horisontale Linie, til sidst opløses den helt og
forsvinder undtagen over Søjlerne. Der opstaar en Række vertikale
.Stræbepiller" uden nogen horisontal Modvægt. •

I det hele løsnes Sammenhængen, og de enkelte Dele bliver
mere selvstændige. Ogsaa tektonisk opløses Rummets Enhed
mer og mer; de tektoniske
Former springer frem eller
træder tilbage, saa der dannes
Perspektiver, der synes at
fordybe sig uendeligt i det
ubestemte, idet Formerne
skyder sig bag hverandre
uden faste Grænser; noget
lignende som Kulisserne i
et Teater. Den fra
Norditalien kendte Deling af
Rummet træffes ogsaa f. Eks.
i Sta. Maria Campitelli; der
er i Virkeligheden tre Rum,
afgrænsede fra hverandre
ved Søjler, med de
sædvanlige Perspektiver.

Farvetonen i Barokkens
første Periode karakteriseres
ved Caracciernes tunge,
ma-sive, næsten vægtige Farve,
der svarer til de massive
Legemer, som er nødvendige
for at bære de patetiske Følelsesudbrud. Denne Stil kender kun
Affekten paa dens Højdepunkt, hvor den med dramatisk Patos
giver sig Udslag i en talende Gestikulation. Sin højeste Fuldendelse
har Retningen fundet hos Rubens; dog udvider denne
Farve-omraadet, saa det foruden den naturlige, virkelighedstro Farve
omfatter saavel denne, i dens højeste Patos som den næsten
fuldstændige Mangel paa Farve, det farveløst graalige.

I Barokkens anden Periode viger Caracciernes tunge Farve for
en lettere og lysere Tone, svarende til det almindelige Omslag,
i Stemningen. Det maleriske, Lys og Luft, bryder alt, som vil af-

stå. Maria della Saluts i Venedig.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:44:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1901/0807.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free