- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 18 (1901) /
807

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober - R. Vendelbo: Barokstilen i italiensk Arkitektur

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

807 Barokstilen i italiensk Arkitektur



staar tillige den specielle barokke Rytme: ubetonet Begyndelse og
Slutning med Accenten i Midten. Som man ser, har della Porta
opnaaet en mægtig samlet Virkning i Linie som i Rytme, mod
hvilken Vignolas Façade gør Indtryk af det stykkevise, af enkelte
Dele sammensatte.

Man ser tillige, at Vignolas Façade er mere „Dekoration" end
della Portas; hos denne staar Fladen i den Fonn, som den tilfældig
faar ved de delende Pilastre,
og store Dele af den er
helt tomme, medens ganske
vist paa den anden Side
Accenten er forstærket for
andre Deles Vedkommende;
men en gennemført
Dekoration af Fladen er saaledes
ingenlunde typisk for
Barokken, som man ofte har
paastaaet.

Vi har her en Analogi
til enkelte af M. Angelos
plastiske Figurer; den
sjælelige Bevægelse, „Motivet",
bryder ofte her kun frem
paa et enkelt Punkt,
medens hele den øvrige Del
af Legemet ligger hen uden
Bevægelse: I Adams
Skabelse i det sixtinske Kapel
er Livet koncentreret i den
udstrakte venstre Arm og
i Blikkets Retning. Man ser atter, hvor nøje M. Angelos Kunst
hænger sammen med hele den barokke Retning. Denne stærke og
ensidige Fremhæven af enkelte Punkter, der svarer til det patetiske
Foredrag i Musikken, er der ingen Grnnd til at brændemærke som
en Jagen efter Effekt; i hvert Tilfælde er det en naturlig
Udtryksmaade for Italienerne.

Ligesom Barokken underordner alt under én dominerende
Hovedaccent, kender den paa den anden Side ogsaa „kromatiske"
Virkninger, saa smaa Stigninger, at man næsten opfatter dem som
et Hele. Paa Kirkefaçaden f. Eks. danner en svagt fremhævet

51*

Il Gesü i Rom Façade (G. della Porta)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:44:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1901/0811.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free