- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 18 (1901) /
809

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober - R. Vendelbo: Barokstilen i italiensk Arkitektur

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

809 Barokstilen i italiensk Arkitektur



I Overensstemmelse med Barokkens hele Formsprog er det,
at dens Mimik gerne samles i et enkelt Punkt, idet man i den
enkelte Form ofte kun udtrykker én Funktion. Renæssancen
formede t. Eks. Søjlen af flere Dele, hver med sin individuelle
Karakteristik, Foden karakteriseret som opadstræbende og tillige
givende efter for et Tryk, Skaftet som Overgangsled,
Kapitælet som opadstræbende og bærende; hver enkelt af disse Dele
kan da atter opløses paa samme
Maade, og der dannedes et rigt
og mangfoldigt Sammenspil
mellem disse forskellige
Funktions-former. Hele denne
Karakteristik opgiver Barokken; ved
Søjlen samler den al Virkning i
Kapitælet, Resten er kun en
eneste udelt Masse, der bærer
dette. Dette Eksempel viser
Principet i Barokkens Formdannelse.
Mest iøjnefaldende er dette ved
Murens Behandling, idet
Funk-tionsudtrykket ikke overlades til
enkelte Dele, men udføres af
Muren som Helhed, som enkelt
udelt Masse; den bøjes derfor
konveks eller konkav, formes
ligesom en ren plastisk Masse,
saaledes som man ser det hos
Bor-romini og efter ham i Nordeuropa
(f. Eks. det kgl. Bibliotek i Berlin);
men heller ikke heri er der noget
egentlig malerisk. Mest bekendt er Borrominis „S. Carlo", den er
et Eksempel paa, at en Bygning formes som man former en Statue,
uden Hensyn til alle arkitektoniske Love.

Ved disse Midler bringes det tektoniske System ligesom i
Oprør; de massive Dele, der springer stærkt frem eller træder langt
tilbage, virker patologisk, men er i og for sig kun Udtryk for en
overstrømmende Kraft; tillige opstaar derved stærk Vekslen af Lys
og Skygge, og i denne maleriske Effekt har man ofte set hele
Barokkens Væsen; det er dog kun en enkelt Side heraf, og den
behøver ikke engang at være oprindelig tilstræbt.

S. Carlo alle quattro fontane i Rom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:44:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1901/0813.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free