- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 18 (1901) /
840

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober - O. C. Molbech: Teaterliv i Trediverne

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

840

Teaterliv i Trediverne 840

mærkning, og hvad De vil udlede deraf, aldeles intet Sammenhæng
er. Tusinder af Tilskuere i det kongelige Theater, som aldrig have havt
eller faa Fod i Dandseskolen paa Hoftheatret, kunne derfor ligefuldt
erhverve den Øinenes „Competence* til at see, hvo der iblandt vort
Ballet-Personale udmærker sig som Mimiker og hvo der heri staaer
tilbage. Dertil behøves kun det opmærksomme dannede Syn og den
udviklede Smag, der naturligvis erhverves mere ved at see gode
Balletter godt opførte, end ved at see, hvorledes de under
Dandse-mesterens og Balletmesterens Commando blive til. For det andet vil
jeg (blot for Historiens Skyld, thi med Hensyn til Deres Argumentation
er det ganske overflødigt) bemærke: at jeg virkelig dog, i det mindste
for mange Aar siden, i Balletmester Galeottis Tid, nogle Gange med
hans venskabelige Tilladelse har „besøgt Hoftheatret* netop for at see,
„hvorledes en Ballet bliver til"; og at jeg iøvrigt, ligeledes mangfoldige
Aar inden jeg var vidende om Hr. Dandsedirecteurens Tilværelse, baade
ved at læse Noverrés berømte Lettres sur la danse, og hvad han,
Sulzer, Engel, og flere have skrevet over Ballettens og Mimikens
Theorie, og ved jævnlig Omgang med den i sit Fag store og geniale
Konstner, jeg nylig har nævnet, og hvis henrivende Productioner det
var at ønske vi oftere maatte kunne see fremkaldte paa vor Scene,
havde dannet mig et temmelig klart og fuldstændigt æsthetisk Begreb
om, hvad en Ballet er og kan være, inden jeg, allerede bekjendt med
en Galeottis mesterlige Gompositioner, fandt Leilighed til at
sammenligne dem med Balletterne paa de store Theatre i Paris, Turin,
Mailand, Bologna, Venedig, Wien o. fl. Steder. Min Competence til at
bedømme en Ballet, jeg seer paa vort piler et andet Theater, tør jeg
derfor endog datere fra en ældre Tid end den, da Deres Skole paa
Hoftheatret begyndte.

I øvrigt har jeg ved Deres Brev kun at bemærke, at Deres Udtryk,
at jeg skulde ville „frakiende Dem Deres Ret som Mand af Ære",
hverken er mig tilfulde forstaaelig^ eller i noget Tilfælde har mindste
Anvendelse paa det Brev, jeg i Gaar havde den Ære at tilskrive Dem. Det
har aldrig været min Hensigt at frakiende Dem den allermindste Ret,
som De har, men, i Følge min Charakteer og Tænkemaade vil jeg
ligesaa lidt berøve nogen Anden sin Ret, og kan heller aldrig tilstaae Dem
nogen Ret, som De ikke har. — At meddele mig Deres for Publicum
bestemte Forsvarsskrift, vil for saa vidt være ufornødent, som det er
ikke mig, De har at forsvare Dem for; og min Mening, at De har
Uret mod Deres Stilling, mod Deres Konst, ja mod Dem selv, i en
Handlemaade, hvorved De har bidraget saa meget til det nu
formodentlig afgiorte Tab af et udmærket og sieldent Konst-Talent og dette Talents
sandsynlige Undergang, vil De vanskeligen kunne forandre hos mig. Jeg
vil ønske, De i den Henseende maatte kunne forsvare Dem, ikke blot for
Publicum, men for Dem selv, og for den Dommer, som er over os AUe.

Deres ærbødige Tiener

C. Molbech.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:44:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1901/0844.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free