- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 18 (1901) /
887

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - November - Fr. Beckett: Billedhuggeren Hansen Jacobsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

t Billedhuggeren Niels Hansen-Jacobsen

887

og Fantasi. Underlig nok, medens Malerne i Danmark oftest
blomstrer i deres grønneste Ungdom, modnes danske Billedhuggere
gerne meget sent. Thorvaldsen var 30 Aar, da han udførte Jason,
H. V. Bissen var over 50, da han brød igennem med Landsoldaten.
Niels Hansen-Jacobsen, en Bondesøn fra Vejen Landsby ved den
danske Grænse, er født 1861 og var omtrent 30 Aar, da han
udstillede sine første Arbejder, som var lovende, men heller ikke
mere; først nu, da han som 40aarig Mand har foranstaltet en
Udstilling af alle sine Værker, er det klart, hvilken mærkelig, dybt
original Kunstner han er bleven i de allersidste Aar. Men han kom
ogsaa sent i Gang; i sin Barndom skar han vel i Træ, og som
17aarig Dreng lavede han en Byste af Frederik VII, dog først da
han blev indkaldt som Soldat og aftjente sin Værnepligt i [-København,}-] {+Køben-
havn,}+} fik han Undervisning af en jævnaldrende Jyde,
Billedhuggeren Rasmus Andersen, og kom paa Kunstakademiet.

Kunstnerens to første store Figurer, Loke lænket til Klippen
og Thor løfter Midgaardsormen, smager begge af Akademi. Formen
er — navnlig Thors — svulmende og energisk nok, men uden
virkelig Kraft, og Thor triner frem som en Atlet af Faget og
løfter op i det regelmæssig skællede Udyr, som var det en
Guirlande. Bedst er Gudens trodsig, utaalmodig om Mjølner knyttede
Haand; de, der kender Kunstneren, kender ogsaa denne Knytnæve.
Den stærkt accentuerede Form i Loke minder noget om
Michelangelo — for hvis Slaver Kunstneren dengang sværmede —, Hovedet
erindrer om pergamenisk Kunst, særlig den døende Galler; det er
mærkelig nok, at da den barbariske unge Kunstner vil fremstille
et nordisk Gudehoved, støder han paa en af sine barbariske
Stammefrænder, saadan som han er set og gengivet af en
Old-tidsgræker. For Resten véd Kunstneren vel bedst selv, hvem det
er, der foran Spejlet har studeret sit eget fordrejede Ansigt,
dengang Loke udførtes.

Alligevel kan man godt — navnlig bagefter — se, at begge
Figurer er ualmindelige i vor Plastik. Af en Slags Ladhed holder
dansk Billedhuggerkunst mest af at gengive hvilende Form; i disse
to Figurer — og i den lidt senere Modelfigur: En Kuglespiller,
der ser efter sit Kast — havde den unge Billedhugger meget
energisk givet sig i Lag med anspændt, arbejdende Form.
.Den samme plastiske Magelighed er vist ogsaa Skyld i vor Plastiks
mange roligt hvilende Figurer; Billedhuggeren kan bedre i Ro og
Mag gengive den hvilende Model end den staaende Model, der

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:44:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1901/0891.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free