- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 18 (1901) /
1002

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - December - H. Ch. Nielsen: Tre Kvindebøger

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1002

Tre Kvindebøger

ventede det, f. Eks.: „— — som nu Kvinden var ræd for at
blive ensom og saa Varens blodspilede Gab i alle Kroge, vendte
han snart(?) og stod Vagt for hende . . . ." Man savner et ,om",
men man kan naturligvis klare sig foruden.

Den samme Lyst til at foretrække det krogede for det lige,
det humpende for det jævne, som vi træffer her paa det syntaktiske
Omraade gaar igen i Valget af Billeder. Det hedder med et
Billede, der trodser alle Vægtforhold: „Hr. Preben tog Vindebroen
under Hestehov". Naar Meningen er, at Bunows Skridt vækker
Kaina, staar der: „Runows dumpe Skridt havde søndret
hendes Drøm." Hjærnen maa her først gaa tilbage og konstatere,
at Drømmen sikkert betyder Søvn, og først da har man forstaaet
Kendingen.

I dette stiliserede Troldesprog fortælles der om Runow, der
maa dømme sin Elskerinde til Døden for det Barnemord, han selv
indirekte er Skyld i.

Men forøvrigt rummer Bogen alle de stærkeste Effekter,
Voldtægt, Mord, Forførelse o. s. v., og det er derfor ikke let at
vurdere, hvor meget Indtryk den gør i Kraft af sit æstetiske Værd, thi
en Mordberetning, en Voldtægtshistorie skrevet selv i det mest
farveløse Sprog, vil alene ved sit Emne „gøre Indtryk", og dette
Chok bør ikke komme den æstetiske Bedømmelse til gode.

Ligesaa lidt maa Emnets Natur stemme ugunstig. Selvfølgelig
møder man med Mistro over for en Fantasi, der udelukkende
beskæftiger sig med Erotik, serveret i Blod, men Kunstens Land er
jo ubegrænset. Alt kan smeltes om, naar kun Diglen findes.

Det perverse, det sygelige i Kunsten røber sig ikke i Emnet,
men i Formen, thi det perverse bliver til paa Bekostning af
Fantasiens Overarbejde. Det vil mærkes som Nødvendigheden af at
bruge Stimulans fordi Energien, Betagetheden svigter og stadig
maa hidses.

Man vil ikke søge forgæves efter Sygdomstegn af denne Art.
En utvetydig Stimulans er saaledes Klokken, Forfatterinden har
anbragt ude i Klitten, for at Personerne i den kan gennemgaa raffinerede
akustiske Lidelser. Men Sproget er i øvrigt tilstrækkeligt til at
overbevise om, at man her staar over for et, æstetisk set, sygt Værk. Dels
skarpe Kanter var først slebne for at spore Forfatterindens
Fantasi. De almindeligste Ord er rykket op af deres sædvanlige
Omgivelser og har derved faaet en hemmelighedsfuld, ukendt
Belysning, en berusende og opstrammende Evne. Det er et Sprog,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:44:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1901/1006.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free