- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 19 (1902) /
262

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Rudolph Bergh: Fra Opea og Koncertsal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FRA OPERA OG KONCERTSAL

rå vor Operascene har der i det sidste Halvaar ikke været
overvættes meget at melde. Nogle Genindstuderinger med
nye Rollebesætninger og et Par mindre nye danske
Arbejder, af hvilke det ene er helt, det andet halvt Ballet
— det er alt.

Man begyndte med Axel Grandjean’S
„Opera-Ballet" Helgensværdet. Om denne Musik var der
næppe nogen Meningsforskel; den fremkaldte hverken Begejstring eller
Modvilje. Trods sit krigerske Indhold er den fredsommelig, godmodig
og tam; den rummer især i Balletafsnittet nogle smaa „fikse" Stykker,
men den kunde, skønt den blev meget respektabelt udført, slet ikke
fange Interessen. Dertil er den for traditionel, for upersonlig: Komponisten
holder sig overalt paa den brede Landevej, som Mange har traadt før
ham — og de smaa, mindre banede Stier kan dog engang imellem være
saa interessante. Helgensværdet blev kun draget nogle ganske faa Gange,
saa blev det, antagelig for bestandig, anbragt i sin Skede.

En fortjent Succés havde derimod August Enna med sin lille
Pantomime Hyrdinden og Skorstensfejeren. Enna viser sig heri
fra sin mest sympatetiske Side, han er i denne lille Pantomime saa
langt mere tiltalende end i sin sidste store Opera „Lamia". Naturligvis kunde
man — som altid i Enna’s Arbejder — ønske at finde en mere udpræget
personlig Ejendommelighed, men denne lille Balletspøg er saa
yndefuld og nydelig, den er saa behændigt og dygtigt anlagt og udført
og den klinger helt igennem saa godt, at det er en ganske ublandet
Fornøjelse at høre den. Særlig maa fremhæves Begyndelsen, hvori
Eventyrets natlige Stemning anslaas med stor Sikkerhed for senere igen
at aande ud i de samme Toner. Ogsaa de enkelte Personer er let og
godt tegnede ved smaa, karakteristiske Motiver.

Af de genindstuderede Værker har selvfølgelig Heise’s Drot og
Marsk som den eneste store nationale danske Opera, der hidtil har
kunnet hævde sin Plads paa Repertoiret, Krav paa den største Interesse.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:44:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1902/0268.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free