- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 20 (1903) /
175

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Rudolph Bergh: Fra Opera og Koncertsal. Carl Nielsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FRA OPERA OG KONCERTSAL

CARL NIELSEN

aar denne Musiksæson er af saa langt større Betydning
for os end saa mange andre, skyldes det navnlig en
enkelt Mand, hvis skarpt tegnede Skikkelse hæver sig op
over alle hans samtidige blandt danske Musikere. Det
har alt i længere Tid staaet klart for adskillige, at Carl
Nielsen er langt den største og ypperste Tonekunstner,
vi i Øjeblikket besidder: den myndigste, mandigste,
mægtigste, den mest selvstændigt sluttede, den monumentalest byggende, den
fastest formende, den, som ejer den stærkeste Villen og den største
Kunnen. Denne Dom har yderligere fæstnet sig ved det, man har hørt i
dette Efteraar; ja, der er dem, som mener, at ingen nulevende, hvis
Værker er naaet til Opførelse herhjemme, i Betydning, Storhed og Genialitet
naar op over ham. Næppe er han i noget tidligere Arbejde — naar
undtages den i Fjor hørte Hymnus amoris — naaet til den Afklaring,
den Klangens umiddelbare Skønhed som i sine to sidste Værker:
Operaen .Saul og David" og Symfonien „de fire
Temperamenter*.

Symfonikerne blandt Carl Nielsens jævnaldrende her i Landet
fremtræder nærmest som talentfulde Epigoner af Wagner, Bruckner og
Russerne. Og i endnu langt ringere Grad har Originaliteten trykket de
samtidige Operakomponister, baade hvad angaar de enkelte musikalske
Ideer og Stilen i det hele; nogle af deres Produkter fakler ud som rene
Potpourrier af Wagner, Verdi, Bizet etc. Det, som hæver Cail
Nielsen saa højt op over de andre i hans Generation, er fremfor alt lians
fremragende Evne til at assimilere Elementer Ira alle betydeligere
Komponister, klassiske og moderne, uden derved i fjerneste Maade at svække
sin Originalitet. Han er en ganske fribaaren Natur og yderligere frigjort
gennem de høje Fordringer, han bestandig har stillet til sig selv.
Alierede hans første Arbejder — f. Ex. G-nioll Kvartetten og de to forse

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:45:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1903/0179.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free