- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 20 (1903) /
403

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Th. A. Müller: Chopin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Chopin

403

Natur, dens Overskud af Kraft, dens halvt mandlige, halvt moderlige
Trang til at beskytte — og Chopins forfinede og hjælpeløse Natur.
„Mørke, olivenfarvede Lelia! — tiltaler Liszt hende — du har vandret
paa ensomme Steder, mørk som Lara, adspredt som Manfred,
oprørsk som Kain; men mere vild, mere ubarmhjertig, mere
trøstesløs end de, fordi du blandt Mænds Hjerter ikke har fundet
noget, der var kvindeligt nok til at elske dig som de er bleven
elsket, til at yde tillidsfuld og blind Underkastelse til dine mandlige
Ynder, til at søge Vasallens Beskyttelse hos din Amazonestyrke. *
I Chopin, hvis feminine Ømhed over sin Dragt, Sans for Toiletter,
Gutmann stiller i Modsætning til George Sands Forkærlighed for
Mandsdragt, fandt hun den Elsker hun søgte. Hun fremhæver selv
stadig, ikke uden et vist Behag, det noget feminine i hans Væsen:
„skøn af Ansigt som en Engel, som en ophøjet smertefyldt Kvinde,
ædel og slank af Vækst som en ung olympisk Gud" kalder hun
ham i „Lucrezia Floriani". Forholdet havde fra hendes Side noget
af en Moders eller en ældre Venindes værnende Omhu — „votre
vieille* kalder hun sig i et Brev.

1838 ledsagede hun ham til Majorca for hans Helbreds Skyld.
Hun har i sin „en Vinter paa Majorca" skildret det mislykkede
Ophold her, hans stadige Sygdom, den kolde, regnfulde Vinter,
Manglen paa alle Bekvemmeligheder, Utøjet i Sengene og
Skorpionerne i Suppen, Svineflæsket og den harske Olie, det dovne bigotte,
Tyende, Uhyggen ved det gamle gotiske Kloster, hvor de var
indkvarterede, Havets Brølen, Stormens Piben i de lange Galerier og
Søfuglenes Skrig. Chopin dvæler i et Par henrykte Breve fra
Begyndelsen af Opholdet kun ved den afrikanske Vegetation, ved de
uhyre Balkoner med Vintage, de mauriske Fæstninger og
Korsriddernes Kirker; „Luften er som Turkis, Havet som Lazuli,
Bjergene som Smaragd. Og Luften? ja den er som i Himlen. Hele
Dagen er her varmt; om Natten høres Gitarspil og Sang alle
Vegne" — Indtryk, der i Forbindelse med Glæden over Samlivet
med George Sand har givet sig Udtryk i den elskovsdrukne Bolero
med dens Gitarspil og eksotiske Duft. „I Længden gjorde Ørnenes
Skrig, Uhyggen og Sneen paa Træerne langt stærkere Indtryk paa
Chopin end Orangetræerne, Vignernes Ynde og Arbejdernes
mauriske Sange". Præludierne, der i hvert Fald delvis er skrevet her,
melder om disse Stemninger: de døde Munkes ensformigt mumlende
Dødssange, der nærmer sig og svinder i Klostergangene (Nr. 14),

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:45:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1903/0407.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free