- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 20 (1903) /
417

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Francis Beckett: Fra Foraarsudstillingerne

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Fra Foraarsudslillingerne 417

om at fremkalde Indtrykket af det helt tvangløse, helt naturlige;
naar Beskueren tror at mærke Værelsernes Tobaksluft blandet med
Duften af Vin og Frugter, naar han har en lidt ubehagelig Følelse
af ubuden at være trængt ind i en sluttet Kreds, saa er Maalet
naaet, saa har Kunstneren faaet ham ind i sin Tryllekreds. Ogsaa
i Aar er der sat meget Arbejde ind paa den Art Billeder.
Smukkest tænkt er vel Michael Anchers „Familiebillede. Juledag 1900";
de fem Kvinder overraskes paa Helligdagen under Læsningen i Bibelen,
og de ser alle op og hen mod det, der forstyrrer dem; men Figurerne
er lovlig opstillede, og den maleriske Gennemførelse har kun ganske
glimtvis nogen Ynde. .Mellem Kunstnere" af Viggo Johansen,
Aftenselskabet i Kunstnerens Hjem, er derimod gennemført med
overordenlig Dygtighed og Energi, men det er mindre tvangløst
end andre af Kunstnerens Arbejder. Det hører jo heller ikke tfl
Hverdagsbegivenhederne, at en Prins af Blodet falder ned i et Selskab
af danske Malere, og Kunstneren har ikke manglet Blik for den
Virkning, et saadant Meteor frembringer. Men Hovedfiguren, Prins
Eugen, er ikke lykkedes, og enten det nu er Prinsens Skyld, eller
den plettede Luft og Forgrundsfigurerne foraarsager det, saa er der
en lidt trykket Stemning over Billedet, uagtet Kunstneren som god
Vært ikke har sparet paa Lys, Blomster, Vin og Frugter for at se
oplivede Ansigter omkring sig; de smukkeste Iagttagelser finder
man i de to Baggrundsfigurer til venstre (Karl Madsen og Irminger).
Julius Paulsens „I Kunstnerens Hjem", ligesom Viggo
Johansens Billede med legemsstore Figurer, og aabenbart paavirket af
Johansen, er tvangløst nok, men Billedet med de maskeagtige
Figurer og det underlig akvarieagtige Lys hører til den Art Værker,
som man vel tager Hatten af for, men over for hvilke man ikke
kan faa ét rosende Ord over sine Læber.

Det synes, som om Interessen for Hjemlivsbilleder har passeret
Zenith. Lad gaa, at man faar sine Venner og Slægtninge til at
træde op i et beskedent og borgerligt lille Billede, men der er noget
glubsk i at forherlige dem i monumental Legemsstørrelse, naar
man da ikke har noget ganske særlig paa Hjerte; saadan omtrent
ræsonnerer vel de yngste Malere, og da de ikke mener, at de kan
naa en større Livagtighed end den, der er givet i enkelte
Hjemlivsbilleder, eller f. Eks. i Aar i Michael Anchers Selvportræt, saa gør
de resolut helt omkring og begynder fra den modsatte Ende.

Foruden at være et kraftigt og dygtigt Billede er Anchers
Selvportræt meget betegnende for det ældre Slægtleds kunstneriske

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:45:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1903/0421.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free