- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 20 (1903) /
430

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Karl Madsen: Vilhelm Kyhn

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

430

Vilhelm Kyhn

var ikke nogen Formens Mester, men han var den største
Stemnings-maler, dansk Landskabskunst endnu har haft.

Han uddannedes til Kunstner under de samme Indflydelser,
som blev bestemmende for den to Aar ældre Skovgaard og den
et halvt Aar ældre Lundbye. Tilhænger af Grundtvig var
Fædrelandskærligheden hos ham luende Begejstring, Tilhænger af Høyen satte
han sig som Livsmaal at medvirke til Dannelsen af en national
Kunst. Han delte Lundbyes Sværmeri for Danmarks
Fortidsminder; der er ikke faa Vidnesbyrd derom i hans Kunst, f. Eks.
det i Aar udstillede lille Ungdomsbillede med Vikingesnekkerne.
Men Paavirkningen fra Eckersberg holdt Romantikken i Tømme;
han lærte sig at se, hvor stor en Rigdom af Skønhed og Poesi
de mest beskedne og dagligdags Motiver kan rumme. Ingen har
opfattet det skarpere og finere end Kyhn. Dog var hans
Naturalisme ikke smaalig, han brød sig ikke om den fotografiske
Paalidelighed, omændrede jævnligt Motiverne efter sit
Forgodtbefindende, tildigtede Søer og Træer, hvor han i Naturen savnede dem.
Undertiden komponerede han endog Billederne helt frit uden at
have Studier til dem. Eckersberg vilde ikke have billiget det; han
var vred paa „de Herrer, som vilde gøre det bedre, end Vorherre
kan gøre det". Kyhn mente dog selv at vandre nøjagtigt i
Eckersbergs Spor; han synes at have opfattet Kravet til Sindighed i
Arbejdet og Ligelighed i Gennemførelsen som et af Hovedpunkterne
i Mesterens Lære.

Gennem Kyhns ualmindeligt lange Kunstnerliv har hans Kunst
i alt væsentligt ikke skiflet Karakter. Uden stærke Svingninger
har den stedse fulgt samme Bane, stedse afspejlet ny Naturindtryk,
aldrig afspejlet Indtryk fra anden Kunst. Ganske uforandret som
Kunstner vendte han hjem fra sin store Rejse i Italien og
Sydfrankrig 1850—52, den vigtigste Begivenhed i nans Kunstnerliv.
Den havde givet ham Lejlighed til at male adskillige nydelige
Studier, — et af dem er udstillet i Aar, — men den efterlod sig
ingen dybere Spor. Han har til enhver Tid malt udmærkede
Billeder sammen med mindre udmærkede; Ynglingen og Oldingen
har haft omtrent de samme Fortrin og de samme Mangler.
Mærkeligt nok har han snarere malt sine bedste Billeder som gammel
end som ung.

Han debuterede 1843 med et bornholmsk Strandparti, der
købtes til Galleriet sammen med Skovgaards samme Aar udstillede
Egeskov med Storkereden og Lundbyes samme Aar udstillede Bil-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:45:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1903/0434.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free