- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 20 (1903) /
506

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Rudolph Bergh: Wagners Siegfried paa vor Operascene

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

WAGNERS SIEGFRIED PAA VOR OPERASCENE

AAF: man endnu har i frisk Minde, hvorledes det siden
Nietzsche er blevet et Slagord i visse — danske og
udenlandske — Kredse, at Wagner er en .Dekadent’,
og man saa gaar hen og hører Siegfried, maa man da
ikke slaa Hænderne sammen? En Dekadent i Besiddelse
af et saadant Humør, et saadant Livsmod, en saadan
Frodighed og Friskhed! Det er ikke just det, man plejer
at forstaa under hin Betegnelse.

Rigtignok: Den, der kender tilstrækkeligt til de ortodokse
Wag-nerianere, kan ikke undre sig over, at der fremkommer en Reaktion
imod dem — underligt nok her i Landet, endda vi før har haft en
mere udbredt Wagnerbevægelse. Kunde man blot blive fri for disse
halvkultiverede Aktualitetsriddere, som vil bilde os ind, at Wagner
forlængst har overfløjet Gluck, Mozart og Beethoven og at ingen tidligere
dramatisk Komponist har naaet en saadan „Dybde, Sandhed og
Anskuelighed« — man jævnføre Don Juan — kunde man blot blive fri for
disse Menneskers Taabeligheder, saa vilde Hymnen: Ære være Wagner
friere og hurtigere tone ud i vort Publikum. Men Fanatisme
frembringer ganske naturligt Modfanatisme — begge Dele er lige snæversynet,
lige forfejlet.

Uomtvisteligt er det, at den, som i sin Hjerne har fostret Værker
som Siegfried, er en Gigant, et mægtigt kunstnerisk Geni, i Forhold til
hvem alle moderne Operakomponister, selv de betydeligste, antager
betænkelig smaa Dimensioner. Hvor maa man ikke, naar man hører
Siegfried, beundre i det uendelige! Hvilken Fuldbaarenhed, hvilken
Fantasiens Rigdom, hvilken musikalsk Farvepragt, hvilken Sikkerhed i
Forfølgen af Maal og i Brug af Midler! Og hvilken fænomenal Originalitet!
Man tænke f. Ex. paa Wagners harmoniske Apparat og paa det, der
eksisterede før ham.

Mestersangerne og Siegfried er de to Værker af Wagner, som har
de lyseste Farver. Og i Siegfried er de Partier, der betegner Kulmina-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:45:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1903/0510.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free