- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 20 (1903) /
551

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Henrik Schück: Profeten Jona

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Profeten Jona

551

synligt, skønt dette Parti, som jo maatte forekomme den senere Tid
fantastisk og urimeligt, senere er udelukket og erstattet med den
Salme, som just paa dette Sted og i denne Sammenhæng er bleven
føjet ind. Men Slutningen er — i det mindste nu — ikke den
samme. Hos Lukian befries de skibbrudne derved, at de sætter
Ild paa en stor Skov inde i Uhyrets Bug og ved denne
„Infla-mation" bliver Fisken syg og dør, hvorved de til sidst kommer ud
af deres Fængsel.

Denne Münchausiade hos Lukian har ligesom hans øvrige til
Hensigt at parodiere en eller anden bestemt Rejseskildring, og der
maa derfor have været en saadan, som har haft dette Indhold,
nemlig for saa vidt vi borttager det parodiske eller Overdrivelserne,
som Lukian i satirisk Hensigt har sat til. Hvor meget vi saaledes
skal tage bort, véd vi naturligvis ikke, men saa meget maa i hvert
Fald Forbilledet have indeholdt, at et Fartøj eller maaske blot en
enkelt Person blev opslugt af et eller andet gigantisk Havuhyre,
i nogen Tid forblev i dets Bug og til sidst reddedes. D. v. s.
Forbilledet maa i hvert Tilfælde have indeholdt just det samme som
Jonas Bog.

Men nu kunde man jo tænke sig en anden Løsning af
Spørgsmaalet. Lukian skrev sine „sandfærdige Historier" c. 180 eft. Kr.
og Jonas Bog blev skreven rimeligvis engang i Begyndelsen af
det 3. Aarhundrede f. Kr. Den Mulighed kan jo derfor altid
diskuteres, at det Arbejde, som Lukian har parodieret, netop var
Jonas Bog. Men mod denne Antagelse taler flere Ting. For det
første vilde vel Jonas Bog i saa Tilfælde været bleven parodieret
ogsaa i andre Henseender — man vilde have faaet noget at høre
om Profetens Omvendelsesprædiken i Ninive, om Ricinusbusken
osv. Men om intet af dette siges et eneste Ord, og Ligheden
mellem Jonas Bog og „Sandfærdige Historier" indskrænker sig ene
og alene til den nævnte Episode. Men dette taler afgjort imod,
at Lukian skulde have kendt og benyttet det hebraiske Skrift.
For det andet synes Lukian kun lidet at have interesseret sig for
jødiske Forhold overhovedet; og for det tredje — og dette er det
vigtigste — maa vi huske paa, at han skrev for et græsk Publikum,
som jo var fuldstændig ukendt med den jødiske Litteratur. Men
Forudsætningen for, at hans Parodi kunde slaa an og vække
den Munterhed, som Forfatteren tilsigtede, var naturligvis, at
Læseren kunde jævnføre Originalen med Parodien, Virkeligheden med
den komiske Overdrivelse, og havde nu denne Skæmt været møntet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:45:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1903/0555.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free