- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 20 (1903) /
557

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Henrik Schück: Profeten Jona

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Profeten Jona

557

en hel anden Rækkevidde. Denne Herrens Langmodighed, som
Joel har forbeholdt alene Israels egne Børn, den udstrækker nu
Forfatteren af Jonas Bog ogsaa til Hedningerne. Vel havde han
forkyndt sine Straffedomme over dem, men — deri kommer
Polemikken mod Joel frem — disse Domme var lige saa lidt
uforanderlige som hans Domme over Israels Børn.

Dersom han angrede i det ene Tilfælde, kunde han lige saa
godt angre i det andet ogsaa. „Hvem véd." lader Forfatteren
Nini-viterne sige i direkte Tilslutning til Joels Ord — „hvem véd,
maaske fortryder Gud det og afvender sin Vredes Glød, saa vi ikke
forgaar."

Den Kærlighed som Gud nærer til Israel, den Kærlighed
udstrækker han ogsaa til Hedningerne, og ogsaa til dem sender han
sine Profeter, thi han vil ogsaa omvende og frelse dem. Mod
denne kærlighedsfulde Verdenshersker, der endog ynkes over
Dyrene, stiller Forfatteren den sneverhjærtede Profet Jona, som ikke
vil, at Hedningerne skal frelses. Straffens Budskab vil han gerne
forkynde, men han frygter, at Hedningerne skal angre, og at Jahve
da skal afvende sin Vredes Glød. „Ak, Herre — siger han, da
Jahve har ladet sin Trusel blive til intet — „var det ikke det jeg
sagde, da jeg var i init Land? Derfor vilde jeg i forvejen fly til
Tarsis. Jeg vidste jo, at du er en naadig og barmhjærtig Gud,
langmodig og stor i Miskundhed og saadan, at du tilgiver det onde.
Saa tag nu, Herre, hellere mit Liv, thi det er bedre for mig at dø
end at leve."

I denne Modsætning har Forfatteren karakteriseret begge de
forskellige Standpunkter, som da forfægtedes i Israel. Han gik ud
fra Joels Bemærkning, om Herrens Kærlighed og Langmodighed,
men han tænkte Tanken ud, og derved tvang han den jødiske
Partikularisme over i ren Universaüsme. Den Besvær og Omsorg,
som Herren har haft for Israel, den har han ogsaa haft for
Hedningerne, og de er saaledes hans Børn lige saavel som Israels
Sønner.

Men denne sidste Tanke udtaler han dog aldrig i bestemte
Ord, lige saa lidt som de andre Profeter. Den ligesom svæver
over hele deres religiøse Digtning, men kun som det Maal, som de
endnu kun dunkelt aner, og ikke heller Forfatteren af Jonas Bog,
som dog inere end nogen anden gennembrød den jødiske
Partikularismes Skranker, formaaede at udtale Profetismens sidste Ord.
Det var først med Kristendommen, at denne Tanke skulde blive

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:45:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1903/0561.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free