- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 20 (1903) /
606

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Karl Madsen: Brügge-Udstillingens Udbytte. I. Spørgsmaalet: Hubert van Eyck

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

606

Brflgge-Udstillinge ns Udbytte

serer. Farven er prægtig, Behandlingen — trods Kejtetheder som
Hændernes Tegning — grundig og smuk, rigtignok tørrere og
svagere end Genteralterets, af hvis maleriske Fortrin vor Alterfløj,
der synes at stamme fra en ringere Haand og især en ringere
Aand, kun giver en beskeden, men altid meget tækkelig Afglans.
Alterfløjen er 200 Aar senere bleven fuldstændiggjort som Billede
ved en Fremstilling af den hellige Familie, en ret behændigt malt,
men noget flov Efterligning af Rubens’ „La vierge au perroquet",
den er en meget uklædelig Tilsætning for Billedets oprindelige
Halvpart. Billedet købtes til Frederik den femte som et
mærkeligt Kuriosum, et Fællesarbejde af van Eyck og Rubens.

Crowe og Cavaleaselle havde henført Alterfløjen til Maleren
Petrus Cristus, som i ren teknisk Henseende mere end nogen
anden naar van Eyckerne nær og har været antaget for Elev af
Jan van Eyck. Da han først 4 Aar efter dennes Død optoges
som Mester i Brügges Malerlav, synes det dog lidet rimeligt, at
han har været Jan van Eycks direkte Lærling. Behandlingens
Karakter i Alterfløjen minder slaaende om Petrus Gristus’ med
Navn betegnede Fløjbilleder i Berlin og Madonnabillede i Frankfurt.
Vort er dog et finere og smukkere Maleri. Men Petrus Cristus
er meget ulige, hans lille Portræt i Berlinergalleriet af en voksbleg
Dame med skæve Kineserindeøjne har en bedaarende Charme, —
Ring og Ilsted har malt smukke Kopier efter det; da Damen ellers
ikke hører til Galleriets mest beundrede Skønheder, formodede
Opsynsbetjenten, at hun maatte være dansk. — James Weale
havde selv under et Besøg i København tiltraadt Crowe og
Ca-valcaselles Bestemmelse, endog — rigtignok med Urette — troet
at finde Rester af Malerens Monogram i Seglet paa et Dokument,
den fremstillede Portrætfigur bærer hos sig i en Taske. Nu
oplyste Weale os om, at vor Alterfløj sammen med en Statue af
den hellige Antonius den 9. Marts 1426 stod i Hubert van Eycks
Værksted, da Robert Poortier, den fremstillede Donator, og hans
Hustru oprettede deres Testamente. Ordlyden af dette skulde
senere blive offentliggjort.

Enhver maa bøje sig for et Faktum. Ved Navneændringen
vandt Billedet uberegneligt i Værdi; hele Museet vandt uberegneligt
i Værdi; i Besiddelse af et autentisk Billede af Hubert van Eyck
maatte København blive et Valfartssted for hele den
kunstinteresserede Verden. Men Glæden var kort. Da James Weale i
forskellige Tidsskrifter — bl. a. i Zeitschrift für bildende Kunst og i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:45:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1903/0610.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free