- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 20 (1903) /
608

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Karl Madsen: Brügge-Udstillingens Udbytte. I. Spørgsmaalet: Hubert van Eyck

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

608

Brflgge-Udstillinge ns Udbytte

mærket smukt Billede, hvor især Landskabet med Byens
brunviolette Tage mellem mørkegrønne Træer har en ualmindelig
Mildhed og Finhed i Farven. At han som Maler kunde være meget
ringe, viste Brügge-Udstillingens store — altfor store — og i
kulturhistorisk Henseende meget interessante Billede af den hellige
Eligius i sin Guldsmedebutik. Men han kan ogsaa naa endnu
højere end i Mandsportrættet og i Alterfløjen i København. Hans
ganske lille, men meget figurrige Billede af Korsfæstelsen, hvor
Miniaturfigurernes hvide Kjortler og Hovedtøjer lindrede frem fra
det brune Landskab, var saa skært og sårt i Farven, saa udsøgt
delikat i Behandlingen og tillige saa smukt og følelsesfuldt i
Fremstillingen af Sorgen, at det var en af Brügge-Udstillingens Perler.

Men skyldes dette Billede ham, — og derom har ingen rejst
Tvivl, — tilkommer der ogsaa ham Æren for at have malt
Berlinergalleriets lille Billede af Madonna med Karthåuseren.
Kunstner-haanden er utvivlsomt den samme. Og uagtet dette Billede ofte
har maattet høre knubbede Ord fra dem, der ikke ansaa det for
en ægte van Eyck, er det indtagende ynderigt, elskeligt — næsten
engleligt — baade i Aand og i Form. Et gammelt
Katalogvidnesbyrd — og desuden Ejendommeligheder som de naive Skyformer
— har ledet til at tro, at der i dette Billede maaske var bevaret
et Værk af Hubert van Eyck. Men atter her har Haabet om at
kunne udpege et dokumenteret Arbejde af ham vist sig forgæves.

Det oprindelige Motiv for Brügge-Udstillingen siges at have
været Ønsket om for en føje Stund at genforene alle Genteralterets
Dele. Det var ikke lykkedes. Af Genteralteret viste Udstillingen
kim de to smalle Fløje med Adam og Eva, af hele Alterværket
den eneste Del, som næsten enstemmigt er tillagt Jan van Eyck.
Selv om Hænderne er noget større end de plejer at være paa
hans Figurer, stemmer den grundige Redelighed i Studiet af de
to afklædte Skikkelser nøje med Resten af hans Kunst. At disse
Fløje ikke er malt sammen med Resten af Alteret fremgaar deraf,
at de ved en Fejltagelse er bleven ikke ubetydeligt højere end den
Del at Alteret, de skulde dække, naar det blev sammenlukket;
Fremstillingen paa Bagsiden fortsætter ogsaa kun paa urigtig og
misforstaaet Maade Interiøret bag Bebudelsen paa Nabofløjene.
Otto Seeck antager, at der oprindeligt ikke var tiltænkt de to
nøgne Syndere Ærespladser i øverste Række nær Himlens Engle
og den tronende Gud. Æren og Ansvaret for et saadant
Alter-værks Program tilkommer dog næppe de Malere, som udførte det;

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:45:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1903/0612.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free