- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 20 (1903) /
684

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Karl Madsen: Brügge-Udstillingens Udbytte. II. Nederlandsk og fransk Malerkunst fra det 15. Aarh.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

684

Brflgge-Udstillingens Udbytte

Dug. — Tilsyneladende er det den almindelige Mening, at
Brügge-Udstillingen gjorde Memlinc mindre og Gheerart David større. Jeg
deler ikke denne Opfattelse. Brügges sidste store Mester, der
førte de gamle Traditioner og den gamle Stil over i det 16. Aarh.,
synes mig ofte tydeligt mærket af Nedgangstidens Afmattelse.

En af Brügge-Udstillingens fineste Perler er senere overgaaet
til Berlinergalleriet. Det er Hollænderen Geertgen tot Sint Jans’
henrivende lille Billede af Døberen Johannes, der med violet
Kjortel og blaa Kappe sidder ude i et dejligt sommergrønt
Landskab, et Landskab, der ikke som Flertallet af de gamle
nederlandske Landskaber kun er Baggrund. Hovedet med den lidt lange
Næse har et betænksomt Udtryk, den ene Haand hölder han i
Skødet, den anden støtter Kinden; han synes henfalden i
sørgmodige Tanker over hvor besværligt og utaknemmeligt det i Grunden
er at være Profet. Man kan jo ikke noksom beundre den
Dygtighed og Energi, med nvilken Berliner-Galleriet ledes; intet andet
Museum ejer saa smuk en Samling af ældre nederlandsk
Malerkunst. For kort Tid siden har det erhvervet et fremragende
Billede af Hugo van der Goes, hvis Arbejder hører til de allerstørste
Sjældenheder. Ligesom det store Alterværk i Florens, maaske
næst efter Genteralteret det mærkeligste og betydeligste af det
15. Aarh.s nederlandske Billeder, viser det Hyrdernes ilsomme
Komme for at tilbede det nyfødte Kristusbarn. Barnet strækker
sig, som om det vaagnede til Livet med samme Følelse af Ubehag
og Smerte, som Michelangelos Figur af Morgenrøden udtrykker.
Hyrderne, den kolde Farve, den blaaklædte Madonna mellem de
lysblaa Engle, Forgrundens nydelige Blomster — Ærenpris og
Storkenæb — erindrer levende om Billedet i Florens, for hvilket Berlins
dog staar meget langt tilbage. Den ene af de to Profeter, der
drager Forhænget til Side for Hovedfremstillingen, har et underlig
forstyrret Udseende; uvilkaarligt erindrer man straks ved at se
denne Figur Beretningen om Malerens Sindssygdom, som søgtes
standset eller mildnet ved Musiceren. Mærkeligt, betydeligt og
fængslende er dette Billede. Men til de mest umiddelbart indtagende
Billeder hører det ikke.

Endnu mindre umiddelbart indtagende var dog Hugo van der
Goes’ i Brügge udstillede Fremstilling af Jomfru Marias Død.
Ens-tonet og næsten farveløst var det fremragende ved sin Tegning;
og med Rette har Hugo van der Goes gammelt Ry for at være
den skarpeste og fineste Tegner mellem de gamle nederlandske

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:45:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1903/0688.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free