- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 20 (1903) /
780

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Theodor Bierfreund: Muslingskallen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

780

Muslingskallen

frembragt, skulde hobes sammen i én Bygning, rives ud af
Forbindelsen med det Sted og den Tid, der havde frembragt de
forskellige Ting. Den ilfærdige Turist kunde paa ti Minutter faa en
Oversigt over Kulturens Historie, og Videnskabsmanden havde let
Adgang til at gøre Studier og anstille Sammenligninger. Man
erindre f. Eks. hvorledes Jul. Lange forfægtede den Anskuelse, at
gamle Kunstværker fra mørke Kirker — hvor de var svære at
iagttage — burde flyttes til lyse Musæer. Selvfølgelig bør de saa
vidt mulig blive paa deres Sted, da de er lavet til det, og
Omgivelserne og Lyset netop er tagne med i Beregningen, da de
blev gjorte, og Museumsbelysningen bl. a. fuldstændig forandrer
Synet af dem. Jul. Lange saa’ netop paa Kunst som
Musæums-genstande; hans Kærlighed var antik Figurkunst, og den kan
næsten udelukkende studeres i Musæer. Deraf maaske hans
Ufor-staaenhed over for gotisk Figurkunst. Han saa’ paa gotiske
Figurer som enkelte Musæumsgenstande, hvad ikke en af dem taaler.
De skal ses paa det Sted, for hvilket de er bestemte. Men det
skal egentlig al Kunst, selv græsk, der dog mere end nogen anden
taaler Omplantning. Hvor vidunderlig end Parthenonsalen i
British Museum er, saa opvejes den dog ved det Skønhedsindtryk,
man faar af den ene hovedløse Dobbeltfigur, der endnu staar paa
Parthenons Vestgavl. Har man set den, forstaar man først
Byrons Harme over den desværre nødvendige Bortførelse af Resten
til London.

Parthenon selv kan heldigvis ikke flyttes; det vilde kun gøre
en ynkelig Figur i København. Heldigvis vil Genopførelsen af det
koste saa uhyre Summer, at dermed Faren derfor er overstaaet;
Lysten har været der. Men at kopiere klassiske Bygninger i dem
ganske uvedkommende Omgivelser har været en af det nittende
Aarhundredes Opgaver — hvor sørgeligt den er løst ses bl. a. i
München. Den „kunstelskende" Kong Ludvig I lod paa et Sted
opføre noget, han mente var en Efterligning af Propylæerne imellem
to græske Templer — i Øllets By — et andet Sted en romersk
Basilika, der selvfølgelig er den kedeligste Kirke i hele München,
et tredje Sted en vistnok nøjagtig Kopi af Loggia dei Lanzi i
Florens — ak, hvilken ynkelig Figur den gør dér, med sine tre
Generaler. Thi saadanne Kopier er ganske formaalsløse og har
kun bidraget til, at„Kunstbyen" München med saa mange virkelig
gode Ting er saa stilløs en Bv som nogen i Tyskland.

Der var en lang Tid, hvor Kunsten samlede sig om at skabe

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:45:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1903/0784.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free