- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 20 (1903) /
889

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Gudmund Schütte: Imperialisme og Kosmopolitisme - II. Den moderne Nationalismes Teori

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

889 Imperialisme og Kosmopolitisme



deres Individualitet, plejer det gode, og at de ved deres Medvirken i
Fællessamfundets Liv værner alt, hvad der synes „ægte", svarende til
Tyskheden, og derimod bekæmper alle imod dén fjendtlige Indflydelser
med deres hele Kraft. Da vil et ægte tysk Folke væsen „vokse"
organisk, af sig selv, da vil den tyske Nationalitet blive „vækket" ...

„For at sikre vor vordende Nationalitet i dens Vorden, gives der to
Midler, der bør anvendes samtidig: i Retning af Evigheden saavel som
i Retning af Verden maa Tyskland stilles foran et Arbejde. Det er, som
Sagerne staar, Guds Naade, at Tyskland som saadant ikke har nogen
Religion, og at det har for snævre Grænser; thi derved faar det anvist
de Arbejder, ved hvilke det kan vorde. Kampen om en for Tyskheden
i det indre passende Form for Fromhed og for det andet Kolonisation,
er de Midler, som skal opelske Tyskernes endnu latente Nationalitet til
tydelig Tilværelse.

Lige saa nødvendig som til Gennemførelsen af de yder-nationale
Opgaver er paa det inder-nationale Omraade Organisation. Lagarde fordrer
indtrængende „et hemmelig offentligt Forbund", Dannelse af „et Tugt og
Troskab holdende Samfund". Et saadant Forbund er ogsaa for nogle
Aar siden bleven grundet; det er F. Langes „Deutschbund", der paa
inder-nationalt Omraade er det samme som „Alldeutscher Verband" paa
det yder-nationale.

Idet Tyskerne saaledes arbejder i Fællesskab som Nation, vil de
tilkæmpe sig deres fuldendte aandelige Enhed.

Da først vil de besidde den rette Forstaaelse for den anden
inder-nationale Virksomhed, den fysisk konserverende sociale. Thi de herskende
ikke-nationalistiske Anskuelser umuliggør ogsaa her enhver frugtbringende
Virken, ethvert blivende Resultat, og som bekendt staar endnu alting
tilbage at gøre. Den sociale Udviklings længe uhindrede Tendens var
ubestridelig Splittelse af Nationen i to Lag, af hvilke det øvre tænker,
føler og taler anderledes end det nedre, og ogsaa lever adskilt fra det
og i Reglen kun kommer i Berøring med det for at modtage dets
legemlige Tjenester eller Afgifter. Det er Nationens Gaaen-i-Stykker, dens
Undergang som Nation . . . den maa altsaa forebyges. Naar Kapitalisten
i Arbejderen ser Folkekammeraten, naar den højeststillede i den
lavest-stillede ser Broderen i Tuisko1), da vil han sikkert stille sig saaledes ved
hans Side, at Folkehelhedens Sikkerhed og Enhed og den sociale
Bygnings Fasthed bliver garanteret".

Altyskeme er ikke ene om at udbrede nationalistisk
Tænkemaade; et ivrigt Arbejde i saa Henseende udføres ogsaa af
Rigs-tyskerne, de regeringstro Partier. Skønt disse, hvem Altyskeme
skælder ud for „Hurrapatrioter", aldeles ikke ser paa de altyske
Bestræbelser med naadige Øjne, kan man dog ikke sige andet, end
at med Hensyn til Udbredelse af national Tænkemaade vandrer

*) Tuisko, rettere Tvisto, var efter en Folkeoverlevering, der bevares hos
den gamle romerske Forfatter Tacitus (Germania Kap. 2), Stamfaderen til de
germanske Folk.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:45:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1903/0893.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free