- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 20 (1903) /
986

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tage Bull: Alexander Dumas père

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

986

Alexandre Dumas pére 986

senere Romanforfattere som oftest gaar ud fra en bestemt Tesis,
til Støtte for hvilken der opstilles et Paradigma, hvorefter Livet
saa med Vold og Magt bliver deklineret, er Dumas aldeles fri for
Tendens. Han har tilfælles med Tusind og én Nats ukendte
Fortællere den stærke Fantasi, de forbavsende, sammensatte og
glimrende Visioner, og han besidder noget at deres smilende
Ligefremhed. Det, der fængsler ved Dumas’ Romaner som ved
Orientens Eventyr er den uudtømmelige og sjældne Evne til at opfinde
og sammenslynge en Handling og den intense Energi, hvormed
denne Handling føres frem. Dumas har Fantasi nok til at opfinde
en indviklet Fabel i sine Fortællinger, han har ogsaa Naivetet nok
til at tro paa sine Fiktioner. Hvad baade han og de østerlandske
Fortællere derimod ikke sjældent savner, er en sikker
Karaktertegning og en tydelig Moral. Sjældent eller aldrig tilfredsstiller de
Benjamin Constant’s gyldne Maksime: „Un ouvrage d’imagination
ne doit pas avoir un but moral, mais un résultat moral. Il doit
ressembler, ä eet égard, å la vie humaine, qui n’a pas un but
mais qui toujours a un résultat dans lequel la morale trouve
nécessairement sa place."

Begivenhederne indtræder altfor ofte uden nogen indre
Nødvendighed og pludselige Omskiftelser i Individets Skæbne
fremkaldes hyppigt ved ganske ydre Midler.

Dumas ejer ikke den psykologiske Intuition, som udmærker de
store Moralister, Romanforfattere, Historieskrivere og Digtere. Han
besidder derimod en anden, mere sekundær Sort Evner, der bestaar
i at opfinde Begivenheder og variere disses Kombinationer:
Overraskelser, Bortførelser, Dueller, Forvekslinger, mærkværdige
Genkendelser, Rebstiger, Faldgruber, Vindeltrapper og Tapetdøre. I
denne Retning er Dumas den største, der har levet: il est le
premier dans son genre, mais son genre n’est pas le
pre-mier. Dette er omtrent det eneste, som Dumas har taget fra
Spanierne, men det er ganske vist ogsaa det, der særlig karakteriserer
Kappe- og Kaarde-Genren og udgør denne Genres Inventar. Dumas
forstod at vurdere den kastilianske Ridderaand, dens Ærebegreb
og dens grandezza, medens de dybere Aandsstrømninger for ham var
og blev — cosas de Espafia.

Blandt alle de Romaner, Dumas har skrevet, er det særligt
dem, hvis Handling er henlagt til det sekstende og det syttende
Aarhundrede — de sidste Valois’ers og de første Bourbon’ers
Tid, — der indtager den højeste Plads i hans Produktion. Hvilke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:45:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1903/0990.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free