- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 20 (1903) /
1003

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Julius Hey: Victor Bendix i Berlin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VICTOR BENDIX I BERLIN

et koncert-kauseri

ONCEHTLivET i det tyske Riges Hovedstad har i de senere
Aar naaet et betænkeligt Omfang. „Allg. deutsche
Musikzeitung’s Statistik anslog allerede i Aaret 1900—
1901 Tallet af offentlige Opførelser til 800 og tilraadede at
forebygge en endnu yderligere Overhaandtagen af
Koncerter ved, at Berlinerkritiken skulde blive enig om
ikke at omtale ubetydelige og umodne Præstationer.
Forslaget var godt og havde sin Berettigelse, men lod sig i Længden ikke
gennemføre. Berlin gælder nu almindelig for at være Tysklands
musikalske Centrum, og enhver ung Musiker har det forstaaelige Ønske, at
lægge sit Kort hos det Wolffske Koncertagentur i Berlin. Dette vil uden
Betænkelighed skaffe ham Lejlighed til offentlig Optræden og stille ham
dets eget Koncertlokale (Bechsteinsalen) til Raadighed. Opnaar den
unge Kunstnovice ikke straks ved sin første Koncert den strænge
Berlinerkritiks „Placet" for sin Sang, Klaverspillen, Violineren eller Blæsen,
bliver der under nye pekunia’re Ofre foranstaltet en anden eller — tredje
Koncert, thi man belærer ham om, at den berlinske Aviskritik aabner
unge Kunstnere eller Kunstnerinder alle Koncertlokaler i hele det tyske
Rige og udenfor samme! Vore Musikkritikeres Kval lader sig let derved
maale: de er dømte til at forvalte deres Embede i mismodig
Forjaget-hed, maa daglig besøge — i Koncerter, maa høre paa Præstationer,
der sjælden tilfredsstiller selv de beskedneste Fordringer, og er tilslut af
ren Menneskekærlighed forpligtede til at kaste en kristelig Kappe om
Talentløsheden. Kun ganske enkelte musikalske Ydelser byder den
kunstforstandige Koncertbesøgende virkelige Nydelser og Hvilepunkter af
kunstnerisk Behag. Vorl filharmoniske Orkester under Nikisch’s fortrinlige
Ledelse, Hofopera-Orkestrets Koncerter under Weingartners Direktion, det
ii Aar gamle Koncertforetagende, som Rich. Strausz ved sin maalbevidste
Kunstnervilje og utrættelige Arbejdskraft uddannede til en respektindgydende
Højde, endelig det filharmoniske Kors uforlignelige Opførelser under
Siegfried Oehs’ energiske Anførsel det er de højst glædelige Resultater af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:45:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1903/1007.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free