- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 20 (1903) /
1006

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Julius Hey: Victor Bendix i Berlin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1006

"Victor Bendix i Berlin 1006

Nation, at træde i Berøring og Væddekamp med andre Landes samtidige
Produktion. Os Tyske var det en Tilfredsstillelse at lære denne Mands
Værker at kende i fuldt Omfang; maatte nu vore Dirigenter af Fag
gøre deres til at overvinde Mesterens Sky for den brede Offentlighed
gennem velforberedte og hyppige Opførelser af hans Kompositioner!

Bendix’s Sangly rik staar i Aandsslægtskab med de bedste
Frembringelser af vore moderne tyske Sangkomponister. Den sidste Koncerts
Sangcyclus bestaar af 5 Sange: 1. Monolog, 2. Blomsterblade, 3. I mit
Værelse, 4. Morgen, 5. Epilog. Digtene indeholder et Kvindehjertes
drømmende, følelsesvarme Udbrud af Længsler, snart smertelige, snart
glad jublende. Disse Sange, der var tilsendt Komponisten fra ubekendt
Pigehaand, blev for den aandfulde Tonedigter til poetiske Grundlag for
disse stemningsfulde Kompositioner. Han formede dem til en Sangkreds
af det reneste lyriske Vand og af en overbevisende Sandhed i det lyriske
Udtryk. Dens Værdi vokser ved, at Komponisten aldrig stiger ned fra
sin Overbevisnings Højde for at gøre Indrømmelser til Døgnets Smag.
Netop ved deres udpræget nationale Stil har Sangene en saa stor
Tiltrækning for os S tambeslægtede. Alle lyttedde da ogsaa til i aandeløs
Stilhed for efter den sidste Tones Hendøen at bryde ud i høj Jubel, der
kaldte Komponisten og Sangerinden Frk. Dehmlow frem utallige Gange.
Den efterfølgende prægtige Trio (Op. 12), spillet af Komponisten under
Medvirkning af Prof. Hausmann og Hr. Klinger, dannede den glimrende
Afslutning paa Koncerten. Afskeden fra den som Komponist, Dirigent og
— last not least — Pianist beundringsværdig mangesidige Kunstner
skulde ikke blive os let. Stemmernes interessante kontrapunktiske Spil
i første Sats førte over til en „Andante e Danza con scena d’amore,"
som med sit melodiøse Vekselspil syntes at legemliggøre sig til sirlige
Rococoskikkelser. Den overmaade yndefulde Sats maatte gentages.
Finalen bragte en gradevis Stigning af de elementært vægtige rytmiske
Akcenter. saa at den af de tre Kunstnere mesterlig udførte Koncert fandt
en højstemt Afslutning, der kulminerede i velfortjente Æresbevisninger for den
lille Mand med det store Hjerte. Han har ført moderne dansk Kunst frem
for os og dermed tillige stillet sig selv i første Række af de nulevende
internationale Musikere. At Berlinerkritiken udeblev netop denne Aften
paa Grund af andre Forpligtelser (og en vel af Overmaalet fremgaaet
Ligegyldighed), bør ikke anfægte ham. Den kunde jo dog allerede efter
2den Koncert ikke nægte Kunstneren sin ubetingede Højagtelse og
Anerkendelse. Men os, der overværede alle tre Koncerter, har denne Triumf
vist, at Bendix i en ikke fjern Tid vil indhøste Frugterne af sit alvorlige
og hjertekvægende Kunstnerarbejde.

Berlin. Julius Het.

[Oversat efter Forf.s Manuskript],

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:45:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1903/1010.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free