- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 21 (1904) /
59

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Hother Ploug: Franz Neruda

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

59 Franz- Neruda



han behersker med virkeligt Mesterskab. Beethoven og Schubert
er vel dem, han elsker højest Her er mulig nogen
Nationalfølelse med i Spillet: disse to er jo Østerrigerne blandt de tyske
Klassikere; et Naboforhold til slavisk Musik og Folkeliv er
kendeligt hos begge. Men det vilde være Uret at sige, at han spiller
Mozartgmindre godt; hvilken sund og ædel Opfattelse af denne
Mester,^hanjsidder inde med, saa’ vi bedst forgangen Aar, da han
paa en* Musikforeningskoncert bragte Esdursymfonien. Det var et
Foredrag,’saa ganske i Mesterens Aand, at man under Spillet
uvilkaarlig tænkte paa Dirigentens Slægtskab med det Folk, der
hyldede Mozart i Prag, da de vragede ham i Wien. Til hans
Opfattelse af Mesterværkerne svarer hans egen Udførelse af dem: den
er mere aandfuld end aandrig. Han lægger ingen Vægt paa
pikante Detailler, og navnlig er usund Følsomhed ham imod: klart,
objektivt og overlegent, med elegant Strøg og ædel rytmisk
Profilering af Melodien, saaledes er hans Kvartetforedrag.

En ganske særlig Fortjeneste har han indlagt sig af Brahms.
Det er bekendt nok, at Gade i mange Aar stillede sig ret stejlt
over for denne Nyklassiker, som det dog havde været en passende
Opgave netop for Musikforeningen at tage sig af. Heller ikke
Johan Svendsens filharmoniske Koncerter beskæftigede sig med Brahms,
— i en Aarrække var der ikke et eneste Værk af denne
Komponist paa Svendsens Repertoire, — medens Koncertforeningen dog
bragte det store Reqviem og Balduin Dahls Sommerkoncerter i
Tivoli hans Fdursymfoni. Paa den Maade maatte Publikum nærmest
forblive desorienteret med Hensyn til, hvad denne Mester betyder
i vor Tids Musik. Naar dog nu en almindelig Erkendelse heraf
er trængt igennem, skyldes det ikke mindst Neruda, der gennem
Brahms’ Kammermusik har ladet os komme nær ind paa Livet af
ham, og som har indpodet sine Elever Kærlighed til hans Kunst.

I godt ti Aar har Neruda ledet Musikforeningens Koncerter,
og i disse Aar er han, i alt Fald over for Offentligheden, traadt
noget i Baggrunden som Kammermusikspiller. Man kan beklage
dette for Kammermusikkens Skyld; men det er gaaet ham som det
før er gaaet mangen anden Musiker: naar Dirigentens Marskalstav
bliver En budt saa tager man den og hænger Buen paa Væg. For
hans egen Skyld kan man naturligvis kun glæde sig over det
Tillidsvotum, der saaledes er givet ham i Form af Gades Dirigentpult.
Han tog Pladsen under yderst vanskelige Forhold. Det første Aar
efter Gades Død havde bragt Foreningen i Dekadence, og de

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:45:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1904/0063.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free