- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 21 (1904) /
367

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Frederik Poulsen: Flyvende Figurer i græsk Plastik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Flyvende Figurer i græsk Plastik

367

dannelse, idet de nemlig tillige anbragte Vinger paa Fødderne,
paa Hælene, som vi ser det paa gamle Vascbilleder fra 7. og 6.
Aarh., og som det siden blev Norm for Hermesfiguren. Det
Ræsonnement, der her har været det afgørende, er ikke svært at
fatte. Benene er Menneskenes sædvanlige Bevægelsesfaktorer og
maa vedblive at være det ogsaa i de højere Luftlag. Det er
sikkert i Tilslutning hertil, at Grækerne skabte deres Kunsttype
for flyvende Figurer. Thi mens Ægypterne og Assyrerne kun havde
fremstillet vingede Figurer staaende, var Grækerne de første, der
vovede at gengive dem under Flugten.
De fremstillede denne som en Løben
eller Springen i Luften, som havde den
flyvende Skikkelse Syvmilestøvler og ikke
Vinger. Dette Springskema eller, som
Tyskerne siger, „Knielaufschema" ligner
virkeligt forceret Hurtigløb og voldsomme
Spring, som Øjebliksfotografier viser,
og det er atter Tanken om Benene som
Drivkraft, der her gør sig gældende.
Hvor naturlig denne Tanke er, røber
sig ved den mærkelige og interessante
Kendsgerning, at samme
Fremstillingsmaade af Flugten som Løb og Spring
dukker op paany i en langt senere Tid,
ganske selvstændigt, uden Bevidsthed om eller Berøring med
Fortiden. I den florentinske Quattrocento og navnlig i Peruginos
Malerier fremstilles Englenes Flugt som Løb hen over Skyerne, og
selv i Reliefstilen anvendes samme Flugtskema, som det kan ses
af Gravmælerne, navnlig Antonio Rossellinos over Kardinalen af
Portugal i San Miniato ved Florens. Quattrocentisterne var jo
Folk, der saa’ nøgternt paa de himmelske Ting og søgte at gøre
dem begribelige ved Jævnførelse med naturlige Fænomener. En
enkelt Maler gik endog saa vidt, at han skruede Helgenglorierne
paa sine Martyrers Hoveder ved Hjælp af et kompliceret
Messingstel l. Det er samme sunde, tørre Logik, der fører Kunstnerne
til ensartet Løsning af Flugtproblemet til saa vidt forskellige Tider.

Den deliske Nike er fremstillet efter det gamle Flugtskema.
Det er Benene, der arbejder, Vingerne er i Grunden kun dekorative,

Ægyptiik vinget Figur.

1 WölfOin: Die klassische Kunst, S. 201 ff.

24*

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:45:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1904/0371.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free