- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 21 (1904) /
372

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Frederik Poulsen: Flyvende Figurer i græsk Plastik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

372

Flyvende Figurer i græsk Plastik

havde naturligvis hver deres Bemaling. Foruden Chiton bærer
Gudinden tillige en stor Kappe, der svulmer som et Sejl bag
hende under Vindens Pres, og som hun holder fast med begge
Hænder. Denne Kappe øger Indtrykket af Flugt, den giver os
Tryghed ved Skuet, som en Faldskærm styrer hun den, mens
hun daler ned fra Himlens Rige. Den er tillige statisk nødvendig
for at holde Figuren, der hælder stærkt fremover, i Ligevægt.
Sammen med Chiton fæstner den Figuren til Blokken. Og endnu
en Bestemmelse har den. Hvis Figuren stod blaa og hvid saa
højt oppe mod Hellas’ klare Himmel, vilde den svinde ind til en
taaget Plet. Derfor er Kappen malet rød, Farvesporene sad der
endnu, da Figuren fandtes. Saaledes hæver den lyse Skikkelse sig
skarpt og klart frem. Saa staar hun da deroppe paa den mægtige
Basis, hvis Blokke med Vilje er gjort trekantede, for at de kan
yde saa lille en Synsflade som vel muligt, og der er en Lysglans
over Skikkelsen med de gyldne Vinger, Purpurkappen og den blaa
Chiton. Hendes Dragt flagrer vildt under Flugten, hun hælder
sig stærkt fremover og lægger sig samtidigt, idet Vingerne
accentuerer Bevægelsen, over mod højre Side, som store Fugle gør det,
naar de daler mod Jord. Ogsaa den sidste lille Naturiagttagelse
er den joniske Kunstner fuldtud værdig.

Men der mangler endnu noget. En flyvende Figur paa en
Basis er en naturstridig Ting, selv om man gør sig al Ulejlighed
for at gøre Basis usynlig baade ved den trekantede Form og ved
at lade den aftage i Tykkelse opad til. Naar Figuren dog har
den faste Grund under Fødder, kan kun ét af to Momenter være
valgt, enten det hvor den hæver sig til Vejrs, eller det hvor den
naar Jorden efter endt Flugt. Det første Øjeblik er valgt af Fidias
i den lille Statuette af Nike, som Athene Parthenos bar paa højre
Haand. Hun letter sig til Flugt ned mod Menneskene. Det andet
Øjeblik er forsøgt gengivet allerede i en arkaisk Kvindestatue i
Konservatorpaladset i Rom. Men i begge Tilfælde bliver det dog
ikke andet end en vinget Figur, der staar paa Tæerne, og
saaledes betyder det et Tilbageskridt over for den gamle deliskeNike.
I senere hellenistisk Kunst gav man undertiden Nike en Kugle
under Fødderne. Men selv om man velvilligt fortolker den som
Jordkloden, er Forestillingen dog alt andet end illuderende. Danse
paa Globus kan hveranden Cirkusdame uden Vinger paa Ryggen.

Paionios valgte at lægge en Ørn under Gudindens Fødder.
Muligt er dette ikke helt originalt, muligt er en hel Række Nereide-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:45:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1904/0376.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free