- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 21 (1904) /
452

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ove Jørgensen: Foraarsudstillingerne

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

452

Foraarsudstil lingerne

Figur ikke kan være tjent med en Liljeforsk Naturpastiche, har
Zahrtmann ladet en dejlig Teaterørn sprede sine Vinger over
Billedet.

Da dette ikke skal være nogen Anmeldelse af Udstillingerne,
kan der ikke være Tale om at gaa nærmere ind paa de Malerier,
den fri Udstilling rummer. Det er karakteristisk, at Julius Paulsen
har sendt de to af sine Billeder, der baade i Komposition, Farve
og Portrætgengivelse staar højest, til den fri Udstilling, i Følelsen
af, at denne, baade hvad Kunstnere og Billeder angaar, bør være
en Eliteudstilling. At Kunstnerne ikke ligger paa den lade Sid«,
viser de Kæmpeopgaver, som f. Eks. Niels Skovgaard og især
Luplau Jansen har stillet sig.

Paa Charlottenborg gør Kunsten i det hele et mere europæisk
Indtryk, men hvor fri den i det store og hele har holdt sig fra
den samtidige udenlandske, har man her en særlig gunstig
Lejlighed til at maale gennem Normanden Heyerdahls Billeder,
hvoraf især det af Familien Levy ved sin ganske fremmedartede
Virkning aflægger et forbavsende Vidnesbyrd om vor Kunsts
selvstændige Stilling over for fransk Impressionisme. Paa samme Væg
hænger Billeder af Rudolf Petersen, hvor man finder den lovlig ,
bevidste Stillen til Skue af den danske Nationalitet og dens
folkelige Bravhed, der af og til skæmmer Viggo Pedersen og hans
Kreds, men paa den anden Side maa det ikke glemmes, at vi her
staar over for en Arv fra P. C. Skovgaards og Constantin Hansens
grundtvigiansk farvede Kunst, og det betyder vor monumentale
Malerkunsts kostbareste Traditioner. Mellem disse to Poler
bevæger Udstillingens Billeder sig, med det ovenfor fremhævede .
Forbehold, at den danske Kunst har holdt sig saa national, at
den umiddelbare Tilknytning til Heyerdahl fattes. De Billeder, der
virker stærkest og personligst, er Vedels, uden Tvivl blandt andet,
fordi man ikke paa dem ser Skyggen af umiddelbare Forbilleder.
At en Kunstner, der har en saadan Liniesans og sætter sine
Figurer saa utvungent paa Billedfladen, er en Elev af Zahrtmann,
er naturligvis ikke noget Tilfælde, men jeg tror knap, man vilde
tænke derpaa, naar man ikke vidste det. Hvis man hængte Fru
Dorphs Dameportræt op ved Siden af Vedels, vilde man snart se,
at man lærer Figurkunst bedre i København end i Florens, og det
er glædeligt at sammenligne den mægtige og ganske usøgte
Linievirkning i Vedels Billeder i Aar med de samme Evner i den langt
ufuldkomnere Skikkelse, som Galleriets Dameportræt viser os.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:45:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1904/0456.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free