- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 21 (1904) /
491

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - A. B. Drachmann: Overleveringen om Jesus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Overleveringen om Jesus

491

som Evangelisten har lagt i dem. Jesus prækede ikke; han
udtalte sig paa given Foranledning om bestemte Tilfælde, ofte i
billedlig Tale, som det var Tilhørernes Sag at anvende paa det
foreliggende. Men Jesuordene var (i alt Fald for allerstørste Delen)
overleverede udenRamme, som løse Udsagn. Dem har nu
Evangelisterne, uden at kende den konkrete Situation, hvoraf de er
udsprungne, saa godt de kunde søgt at indordne i den biografiske
Sammenhæng. Matthæus giver dem fortrinsvis som
sammenhængende Taler, hvori der dog ved nærmere Eftersyn ofte ingen
Sammenhæng er eller en forkert Sammenhæng; Lukas søger hellere at sætte
Ordene ind i en Situation, hvor han synes de kan passe.
Resultatet bliver i begge Tilfælde ofte det samme: Ordet faar gennem
sine Omgivelser en forkert Belysning, eller det tilpasses efter dem
ved Ændringer; den bestemte Nuance, det oprindelig havde, gaar
tabt, Betydningen forskubbes mere eller mindre, ja ikke sjældent
kommer en helt anden Mening end den oprindelige ud. Til disse
Vanskeligheder maa endda lægges, at Jesuordene sikkert fra først af
har været overleverede i Jesu Modersmaal. det aramaiske Sprog,
medens vi kun kender dem i græsk Oversættelse; endelig, hvad vi
ovenfor saa’ bort fra, at der utvivlsomt tidlig er tillagt ham
Udtalelser, som han aldrig kan antages at have brugt. Man vil
forstaa, at der kræves en omhyggelig og smaalig Sammenligning af
de forskellige Former og Forbindelser, hvori hvert Ord er
overleveret, tilligemed nøje Kendskab til Overleveringen som Helhed,
til Evangelisternes Manér og Tendens, til Jesu Samtids Tænke- og
Udtryksmaade, til den ældste Menigheds Væsen o. s. v., naar man
vil prøve at naa tilbage til et Jesuords oprindelige Form og Betydning.
Selv om disse Betingelser er til Stede, vil Opgaven i mange Tilfælde
være uløselig, og i de allerfleste Tilfælde kun lade sig løse med
Tilnærmelse — med et Resultat, der kun kan gøre Krav paa en
vis Sandsynlighed. Det er ikke for meget sagt, at man ikke paa
noget Punkt, hvor der er Spørgsmaal om Jesu Lære eller hans
Personlighed, har helt fast Bund under Fødderne.

Under disse Forhold vil den eneste Form af Vejledning, der
kan gøre det muligt for Lægmanden at læse Evangelierne med
Udsigt til at faa fat i den virkelige Jesus, være en
sammenhængende Fremstilling af hans Virksomhed og Forkyndelse paa kritisk
Grundlag. Helheden maa her gaa forud for Enkelthederne. At
give en saadan Fremstilling paa Grundlag af en Overlevering som
vore Evangelier, skulde man tro var en Umulighed; og dog synes

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:45:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1904/0495.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free