- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 21 (1904) /
553

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Harald Nielsen: Herman Bang

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Herman Bang

553

særegne mangler. Mesterens Atelier her i .Mikael" bliver aldrig
synligt for os som Eötvös’ Stuer i „En dejlig Dag". Og den store
Modtagelse bliver ikke mere imponerende end naar Gravesens holder
Bal, men uden en Gnist af det Liv, der udmærker denne Scene.

Der er næppe Raad til at dvæle længe ved Sproget. Man har
betegnende nok rost det for at være bedre end i de tidligere
Bøger, skønt det ikke blot er værre, men paa sine Steder saa slet,
at man ikke i Litteraturen vil kunne finde dets Mage, men kun i
de mindst omhyggelig skrevne Kolportageromaner og Ugeblade
af Revuens Art. Blot som et Par vilkaarlige Eksempler følgende:
„Og Hr. de Monthieu flyttede Blikket over mod Hr. Schwitt,
som lænet til Fodstykket af „Damen med Masken", der rejste sin
Bronzekrop under to Palmer, talte med Hr. Adelsskjold næsten
saa højt, at det hørtes herop____"

„Hr. Schwitt saa’ paa Vogntrinet ind i hendes Ansigt____"

Da Mesteren efter at have været tølperagtig og uforskammet
mod sin Bankier, endelig siger: „Vil De ikke tage Plads?" svarer
denne:

— Netop, kære Mester — og der gled et næsten usynligt
Smil hen over Bankierens ubarberede og engelske Ansigt — fordi
jeg véd, hvor kostbar Deres Tid er, skal jeg ikke spilde den o. s. v."

Forfatterens usalige Vane at anbringe sine Indskudssætninger
paa de underligste Steder — „Mikael" vrimler med Eksempler —
har her ført til den modsatte Mening af den tilsigtede.

Selvfølgelig mangler der hyppig Ord eller Bogstaver eller, hvad
der næsten er værre, der er overflødige. Franske Vendinger
forekommer af og til som ensomme Vidnesbyrd om de Indtryk,
Forfatteren har modtaget i Paris.

Hvad nu det vigtigste: Personskildringen angaar, er en
Paavisning af Bifigurernes maniererede eller skematiske Karakter
overflødig. Bogen staar og falder med de to Hovedpersoner. Lad os
altsaa hellere straks undersøge dem og „den store Lidenskab", om
hvilken deres Skæbne kredser.

Hvad véd vi nu om Mesteren? Der siges, at han er berømt —
Berømmelse gør ikke Indtryk fra en Bogs Blade — han er blevet
hovmodig og bitter — altsaa Excellensen op ad Dage. Hvad
hans Verdensforagt angaar, er den endnu fadere end i „Det graa
Hus* og kan ikke bibringe noget Indtryk af Storhed. Hvad hans
Kunst angaar, faar man et lidet tillokkende Indtryk af den gennem
de Billedbeskrivelser, Bang giver. Naar han i en af dem skildrer

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:45:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1904/0557.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free