- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 21 (1904) /
604

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Gudmund Hentze: Dekorativ Kunst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

604

Dekorativ Kunst

somme, velberegnede Tilfældigheder, at det virker utaaleligt; det
gamle Raadhus er i Virkeligheden meget mere moderne i sin Enhed,
i Detaillernes Underordnen under Helheden. Ligeledes med vore
Kunstnere — hvor glæder de sig ikke over et Solstrejf over en
Mahogniramme, en gammel Bygnings Skrammer og Mærker af Tidens
Tand, alle disse Betydningsløsheder, som Struckmann har smøget
af sig i sine Arkitekturbilleder for at søge til Sagens Kærne.

Den ældre Generation vil binde os ved deres Kampe, de tror
med Bitterhed at se, at vi glemmer deres Kamp for Frigørelse fra
det hjemlige politiske og kunstneriske Aag, de ønsker at ramme
fen Tøjrepæl ned i Danmark med et Tøjr saa forholdsvis langt, at
vi højst kan naa at græsse i Sønderjylland. Det lykkes dem ikke,
selv viste de os Vejen ud, men nu stejler de for vore Slutninger,
gyser tilbage for Konsekvenserne, raaber et Holdt til os; videre
end til Iagttagelserne og Spørgsmaalene maa vi ikke komme,
Svarene maa vi ikke søge; Solen skal spejle sig i et hjemligt Gadekær.
Men vi kan ikke lytte til de advarende Røster, Verden er bleven
større, der gives andre Perioder i Kunsten end den græske,
Renæssancen og moderne fransk Realisme; fra at være Europæere er
vi bleven Verdensborgere. Vel er vi ægte Børn af den Tid, der
fødte en Georg Brandes, en Karl Madsen, en Krøyer; vi takker
dem for deres Udsyn, vi sympatiserer med den Form for Frigørelse,
der var i deres alvorlige, energiske Pegen hen paa Studiet i
Naturen og i Folkedybet mellem Arbejdere og BøndeF — i Modsætning til
den gamle Generations hyggelige Tulren rundt paa Voldene, deres
Søndagsudflugter til Klampenborg, Amager, Italien. Vi glæder os over
deres Iagttagelsesevne, over en Sybergs, en Viggo Stuckenbergs
aabne Sind for Farvens, for Livets Mangfoldighed. Men vi vil ikke
blive staaende ved deres Resultater, vi vil søge at drage
Hovedlinierne, finde Generalnævneren; selve Iagttagelsen er os ikke
længer nok, vi søger at danne Typen. Derfor er mellem de Gamle
Lorentz Frølich vor Mester, derfor søger vi tilbage til arkaiske
Forbilleder, for fra deres naive Sans for det væsentlige at hente ny
Kraft til bevidst Arbejde for Formens og Liniens Renhed.1)

Nu bryder ind over vort stakkels Dannevang en Strøm af ydre
Paavirkninger i Form af Kunsttidsskrifter og andre Reproduktioner
af alle civiliserede og uciviliserede Folkeslags Kunst fra alle Tider.
Michelangelo og japansk Kunst, gammelflorentinsk og Rodin, græsk,

’) Denne Stræben har vi blandt andet lært hos vor Afgud „den foragtede
Thorvaldsen*.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:45:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1904/0608.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free