- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 21 (1904) /
607

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Gudmund Hentze: Dekorativ Kunst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Dekorativ Kunst 607

slemt ud over Johannes Kraghs Billede ,1a Morte dell’ Estate", det
er kun Dekorationsarbejde, det er „litterært", det er „Import lige
til Navnet". Hr. Jørgensen ønsker, at Kragh og Struckmann maatte
forsvinde fra In Udstilling ligesom Ægteparret Slott-Møller. Helst
maatte de vist, forstaar jeg ret, sammen med Siegfried og Olga
Wagner, Rudolph Tegner, Einar Nielsen og jeg, forsvinde fra
Jordens Overflade; — desværre er vi spillevende. Hvad nu
Struckmann og Slott-Møller angaar, er Betegnelsen .litterær" mig ganske
gaadefuld, men, for at holde mig til en enkelt, hvad Johannes Kragh
angaar, forstaar jeg Beskyldningen saaledes, at Kragh modtager
sine kunstneriske Impulser ikke direkte gennem den ham
omgivende Natur, men middelbart gennem Litteratur, i dette
Tilfælde gennem Gabriele d’Annunzio’s Bøger. Men er ikke Impulserne
Betragteren ganske uvedkommende? Hvad vedkommer det ham,
hvorfra en Kunstner henter sine Indtryk? At en bevæget Aand
giver sig til Kende, er dog det væsentlige. Og ingen, som har
ringeste Følelse for Kunst, vil kunne nægte, at i „Morte dell’ Estate"
giver et betydeligt Menneske sig til Kende i dette gribende,
læng-selssyge Digt over den døende Natur. Hvorfor vrantent møde
frem med graa Teorier som „litterært", „dekorativt", „falsk
Klassicisme" over for disse stærke Indtryk? Mindst forstaar jeg,
at en Kunsthistoriker, som dog modtager mange af sine bedste
Indtryk middelbart gennem Kunst, kan lange dette
„litterært"-Spark ud. At der er en Tilknytning til Gabriele d’Annunzio synes
mig kun en Fordel; hvilke stærke Stemninger myldrer ikke frem
hos ethvert Menneske, som har besøgt Italien, ved d’Annunzio’s
blotte Navn, og hvilket dannet Menneske kender ikke d’Annunzio’s
Bøger? — Eller er det Kulturen, man vil til Livs?

Hr. Jørgensen paastaar til Støtte for sin Receptteori, at „al
Billedkunst oprindelig er fremstaaet af rent mekanisk
Naturgengivelse". Bortset fra det ørkesløse i saadanne Overvejelser — man
kunde lige saa vel sige, at al Kærlighed er Forplantningsdrift, det
er maaske nok Grundvolden, nu er den i hvert Fald en meget fin
og kompliceret Bygning —, saa er det en ganske falsk Paastand.
Som alle bekendt er Kunsten opstaaet af Trangen til at smykke
sig selv og sine Boliger („ornamental", „dekorativ", „monumental"
Kunst) med rytmisk gentagne Linier og Former. Rytmens
Skønhedsvirkning, det beroligende, tilfredsstillende i Ornamentet, blev
hurtigt opdaget, først langt senere traadte Natur-, Modelgengivelsen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:45:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1904/0611.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free