- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 21 (1904) /
828

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ove Jørgensen: Dekorativ Billedkunst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

828

Dekorativ Billedkunst

om den sidste blev tvunget ind under den første. De spredte og
meget beskedne Forsøg, den europæiske Kunst hidtil har gjort paa
at indføre Ornamentet i Billedkunsten, har ganske vist høstet
rigelig Anerkendelse hos Samtiden, men er blevet yderst køligt
modtaget af Eftertiden. Claude Lorrains monumentale Landskaber har
ikke nogen høj Stjerne for Tiden, og i den hollandske
Landskabs-kunst er det just heller ikke de komponerende Kunstnere, der gør
mest Lykke. Dette turde være en Advarsel for den moderne
dekorative Landskabskunst, selvom man maa indrømme, at Fortidens
Kunst ikke kan præstere Paralleler til f. Eks. Ejnar Nielsens
Landskaber. Men de Farer, den dekorative Billedkunst rummer, hvor
det gælder Kunstens formale Side, er for intet at regne mod
dem, der truer Farven. „Den maleriske Følelse indordnes under
Fladedekorationenog hermed stemmer nøje, at „et Solstrejf over
en Mahogniramme" er en „Betydningsløshed", som den moderne
Kunstner smøger af sig „for at søge til Sagens Kerne". Hvis
dette Princip sejrer, er det, som allerede fremhævet, ude med
Farvekunsten, baade med Harmonismen (Vermeer, Correggio) og med
Kolorismen (Rubens, Velasques), og vi staar atter ved de
byzantinske Mosaikers rent ornamentale Farvesammenstilling. Baade om
Linien og Farven gælder det, at der .maa lægges et draget Sværd
mellem Billedkunst og Dekorationskunst. Markuskirkens venstre
Sideportal er dekoreret af en gammel Mosaikmester, den højre af
Tintoretto: Her kan man maale Forskellen. Med al Respekt for
den erfarne og smagfulde Dekoratørs stilkorrekte Arbejde, maa vi
have Lov til med Forkærlighed at lytte til Tintorettos Genius, for
dér taler en gudbenaadet Kunstnerpersonligheds levende Ord ud
fra hver Linie i Billedet.

Den dekorative Billedkunst har altsaa sat sig som Maal, efter
at have indført Ornamentet i Figur- og Landskabskunst, gennem
denne at konkurrere med Litteratur og Scenekunst. Til
Gennemførelsen af dette Maal raader den over forskellige Midler. For det
første maa den naturligvis, hvis den overhovedet vil præstere
Billedkunst, benytte dennes Midler: „Den har studeret megen
Anatomi, mange Modeller, hvert Øjeblik og overfor alle Mennesker er
den optaget af Menneskets Bevægelser; som Udtryk for det indre
Liv interesserer alt den." Da Ornamentet imidlertid ikke
forekommer i Naturen1), er det indlysende, at den dekorative Billed-

’) I den allersidste Tid har man søgt at afhjælpe denne Mangel ved at

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:45:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1904/0834.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free