- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 21 (1904) /
835

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ove Jørgensen: Dekorativ Billedkunst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

835 Dekorativ Billedkunst

— hvad der er al Grund til — giver Hr. J. Ret i, at abstrakte
Ideer naturligere og tydeligere overføres til os pr. Skrift end pr.
Billed, og selvom vi — hvad der ikke er ringeste Grund til —
gaar med til at holde den umiddelbare „gennem Linier og Farver
fremkaldte Følelse af Lyst og Ulyst" udenfor „Sjælen"s Domæne,
saa forekommer Hr. H’s Sætning mig alligevel evig sand. Var det i
Hovedsagen ene Øjet, Billedkunsten vilde gøre Fest for ved et
Spil af Former og Farver, begriber man ikke let, hvorfor den ikke
har holdt sig til en fri, ornamental Fantasileg, men har givet sig
til at male Rembrandtske Oldinge, Ostadeske Værtshusinteriører,
Corotske Landskaber. Kan man virkelig paastaa, at en Rembrandtsk
Olding væsentlig er en rent sanselig Øjenlyst af Linier og Farver,
men derimod ikke paa langt nær saa godt som en Ballet kan
leve os ind i en Sjæleverden? Eller at et Gorotsk Landskab alene
virker som en Svir for Øjet og ikke tillige og mest ved den
sjælelige Musik af Forestillingsforbindelser og Stemninger, som
Synsindtrykket trækker med sig? Eller at overhovedet Kunstens Portrætter
og Madonnaer, Kermesser og Slagmalerier kun rent akcessorisk og i
meget ringe Grad virker ved at fremkalde Forestillinger og Følelser,
men hovedsagelig ene ved at behage Øjet, rent uafhængigt af,
hvad Linie- og Farvespillet i dem betyder?

At en socialpolitisk Lære udtrykkes bedre og naturligere i
Skrift end i Billed, er — som sagt — rigtigt nok, ialfald for os
Læsemennesker — for Kunstnere og „Folket" er det straks
tvivlsommere, — men hvad angaar egentlig dette Hr. Hentzes
dekorative Billedkunst? Han har ikke oversat en abstrakt Tanke i
Billed, han har staaet og set forelsket paa det Stof, han haandterer,
indtil de Stemninger og Visioner, det fødte i ham, formede sig til
en Drømmeskikkelse, som han søgte at give Kunstens Liv; og kun
for at hjælpe sin Statuette til at anslaa de samme
Stemnings-toner i Beskueren, har han laant Støtte i Ordets Kunst for
at lede vor Fantasi i den ønskede Retning, — ganske som Musik
og Digt kan slaa Følge og støtte hinanden. Det er — om man
vil — lidt af et „testimonium paupertatis", Billedkunsten giver sig,
men er dog noget helt andet — synes jeg — end Idémaleriet.

Hr. Jørgensen har utvivlsomt Ret i at vise Mistillid til den
Slags Kunstnere, i hvis „drukne Hoved" „7 Aander stride", og som
„taler græsk, romantisk, tysk og fransk". At denne Mangesidighed
ofte fører til Forkvakling, Overfladiskhed, Upersonlighed, er vist
nok. Men er den ofte en Afvej, der fører til Fortabelse, som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:45:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1904/0841.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free