- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 21 (1904) /
856

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Th. Oppermann: Moderne Restaureren af ældre Bygninger. Ribe Domkirke

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

856

Moderne Restaureren af ældre Bygninger

Ved det indre var dog Skuffelsen større. Den festlige
Farvevirkning var forsvunden. De mørke Ribber oppe i Hvælvingerne
•bragte Uro. Korset paa Alteret virkede tomt; de store i gotisk
Stil tildannede Kandelabre Ved Opgangen til det gjorde et
frastødende Indtryk; det uægte i de nye Stolestader traadte stærkt
frem og deres gule Farve harmonerede kun daarligt med de store
Pillers; de rekonstruerede Farver paa Prædikestolen var lidet
tiltalende, og sidst, men ikke mindst: den smukke Lysvirkning i
Rummet var vel ikke ødelagt, men dog i en væsentlig Grad svækket.
Lyset i Apsis havde ikke sin gamle Glans, den Lysmængde, som
var gaaet tabt ved Formindskelsen af de 3 store Vinduer, var ikke’
bleven erstattet ved at de smaa var bleven gjort større.

Men trods den Skuffelse, som det første Besøg i Kirken kunde
berede En, var der dog overordentlig meget at glæde sig over.
Først og fremmest i de mange Rester af Kirkens gamle smukke
Arkitektur. De fem Skibe, den dejlige Kuppel over Korsskæringen,
de smukke, kraftige Piller, hvis Sokler nu ved Gulvets Sænkning
var bleven afdækkede og hvis Storhed, nu da de ikke mere
omsluttedes af Stolestaderne, traadte smukt frem. Men navnlig kunde
man atter og atter komme tilbage til de. i stor Udstrækning
bevarede Rester af den romanske Arkitektur, der her fremtraadte i
en særlig elegant Form; saaledes var alle Søjlerne i Bygningen ret
slanke i Forholdene; fra Halvciboriernes store til Triforiernes smaa
syntes samme Modulus at karakterisere dem. I øvrigt kunde mange
andre Skønheder nævnes; det var gaaet med Harmonien som med
Lysvirkningen, den var bleven svækket, men ikke ødelagt.

I det halve Aarhundrede, som ligger mellem denne
Restauration og Paabegyndelsen af den nylig afsluttede, udviklede
Rekon-struktionsprincippet sig meget stærkt og vandt almindelig
Anerkendelse, selv om man til Tider kunde være uenige om, i hvilken
Grad det skulde anvendes. Da Domkirkens Restaurering for Alvor
kom paa Tale, paatænktes det saaledes først at rekonstruere den
i romansk Stil og fjerne alle senere Tiders Tilføjelser. Det opgaves
dog, idet man erkendte, at Gotikens og Renæssancens Tilføjelser
ogsaa havde Krav paa at respekteres. For den vedtagne
Restauration blev det derfor Maalet ved Siden af saadanne Arbejder, som
var nødvendige for Bygningens Bevarelse, at rekonstruere dens
enkelte Dele og dens Inventar i Overensstemmelse med hvad der
skyldtes de nævnte Kunstperioder.

Det var, som det vil ses af det følgende, et stort Misgreb, som her

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:45:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1904/0864.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free