- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 21 (1904) /
938

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - P. O. Ryberg Hansen: Evangelieforskning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

938

Evangelieforekning

Væsen. Forudsætninger af denne Art har utvivlsomt paavirket
deres Fremstilling. Spørsmaalet er kun, i hvilket Omfang det er
muligt at skimte de historiske Træk bag den teologiske
Overmaling. Over for et Skrift som Joh. Ev. vil man altid kunne gøre
den Betragtning gældende, at vi i Skriftets Hovedperson ikke
møder et Individ men en Type. Fra Indledningen, der omtaler ham
som Guds evige Skaberord, der fra Begyndelsen var hos Gud, og
som derefter blev Kød og boede blandt Menneskene, maa man
naturligvis ganske se bort, naar Talen er om en historisk
Udnyttelse. Men gennem hele Værket spejder man egentlig forgæves
efter den individuelle Personligheds faste Omrids. Talerne er —
som de fleste indrømmer — Forfatterens egen Teologi. Og
Udviklinger som den om Jesus som Vintræet, hvorpaa de troende er
Grene, vilde nok kunne yde Støtte for den Tanke, at her snarere
var Tale om et Sindbillede paa Menigheden som Helhed end
om en enkelt Person. Var vi m. H. t. vor Viden om Jesus
henvist alene til den Art Skrifter, vilde man maaske tvistes om Jesu
historiske Virkelighed paa samme Maade som om Gotama
Budd-ha’s. Her har Spørsmaalet jo for en stor Del været: finder vi i
Overleveringen om Buddha Spor af en bestemt Personlighed.

Den Harnackske Skole indrømmer da, at dette Skrift ikke kan
komme i Betragtning som selvstændig historisk Kilde. Til Gengæld
maa den med Styrke hævde, at de tre første Evangelier er af en
ganske anden Art, at Omformningen af Overleveringsstoffet her er langt
mindre indgribende. De tre første Evangeliers mere historiske og
mindre teologiske Karakter er en Grundforudsætning for
Forskningens Tillid til overhovedet at kunne give et historisk Billede af
Jesus. Grennem Pauli Breve kan man vel nok modbevise dem,
der vilde betvivle Jesu historiske Eksistens. Men et virkeligt
Billede giver disse Breve os ikke. Deres Kristusskikkelse har næppe
mere Individualitet end Johannes - Evangeliets. Han er den i
Apostelen aabenbarede Guds Søn, det himmelske Menneske,
Menighedens Hoved. De Kendsgerninger, der anføres af hans Liv, savner
konkret Udformning og spiller en overvejende teologisk Rolle.
Og de „Herrens Ord", der anføres, vedrører mest den kristelige
Kultus og Levevis og kunde vel forklares som udsprungne af
Menighedslivet og dets Krav — de bærer ikke en Enkeltmands
Særpræg. Harnack samler da ogsaa sin Dom om Kilderne til Jesu
Liv i disse Ord: „Hvad vi ud over de tre første Evangelier véd
om Jesu Liv og Præken, kan magelig staa paa én Kvartside".

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:45:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1904/0946.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free