- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 21 (1904) /
978

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - F. Willumsen: Gyldne Ord af J. Reynolds til de unge Kunstnere

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

978

Gyldne Ord af J. Reynolds

lige Midler, ved hvilke disse overordentlige Kræfter erhverves, og
det skønt vor Kunst, der væsentligst er efterlignende, maaske mere end
nogen anden Kunst umuliggør denne Forestilling om en Inspiration.

Det ser ud, som det er for at undgaa denne aabne
Tilstaaelse af Sandheden, at baade gamle og moderne Skribenter med
saa stor Skarphed og med saa haarde Ord er faret frem imod
Efterligningen af Kunstens Mestre og for øvrigt al Efterligning,
hvorigennem man ved en lovbunden og regelmæssig
fremadskridende Metode kan opnaa at frembringe fuldkommen Kunst. Folk,
der ikke tænker over, hvad de siger, giver ofte andre og sig selv
den Lovprisning, at alt kommer fra de medfødte Evner og at de
ikke skylder andre noget. Og de hæver sig i indbildt Værdighed
ved overlegent at kritisere den låve, enfoldige, krybende og
underdanige Efterligner. Det vilde ikke være underligt, om en Elev,
skræmt af saadanne vanærende Tilnavne, vilde lade sin Pensel
falde i fuldstændig Haabløshed, da han maa være sig bevidst,
hvor meget han staar i Gæld til andres Arbejde, og hvor lidt, hvor
grumme lidt af hans Kunst der blev født med ham, og betragte
det som haabløst ved Efterligning at kunne opnaa det, som han
har lært at antage for en Inspiration fra Himlen.

Ingen kan dog for Alvor mene, at Efterligning efter andre
kan udelukkes. En saadan Vildfarelse fortjener næppe et alvorligt
Svar. For det er da øjensynligt, at dersom det blev forbudt os at
gøre Brug af, hvad vore Forgængere lærer os, maatte Kunsten
altid paa ny begynde forfra, og den Iagttagelse har man da gjort,
at ingen Kunst nogen Sinde har været opfundet og bragt til
Fuldkommenhed paa en og samme Tid. Det er ogsaa nok at
erindre om, at en Maler nødvendigvis maa efterligne Naturen;
alene dette er tilstrækkeligt til at fordrive InspirationsfantomeL
Men han maa lige saa nødvendigt være en Efterligner af andre
Maleres Arbejder. Dette synes mere ydmygende, men er lige saa
sandt, og intet Menneske kan blive Kunstner paa nogen anden
Maade, hvor meget han end tror det.

De, som er mere fornuftige, indrømmer ogsaa, at vor Studering
begynder med Efterligning, men paastaar, at naar vi er bleven
modne til selv at tænke, burde vi ikke længer bruge vore
Forgængeres Tanker. De mener, at Efterligning er lige saa skadelig for
den viderekomne Kunstner, som den er fordelagtig for Begynderen.
For mit eget Vedkommende, det tilstaar jeg, er jeg ikke alene meget
tilbøjelig til at hævde den absolutte Nødvendighed af Efterligning

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:45:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1904/0986.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free