- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 21 (1904) /
982

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - F. Willumsen: Gyldne Ord af J. Reynolds til de unge Kunstnere

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

982

Gyldne Ord af J. Reynolds

Resultat deraf som den opnaar, der søger at efterligne det
Menneske, han beundrer, ved nøjagtig at paatage sig det samme
Ansigtsudtryk, have den samme Gang og de samme Haandbevægelser.
Kopien vil blive latterlig, selv om Forbilledet er udmærket.
Latterligheden fremkommer ikke derved, at han har efterlignet, men af
at han ikke har efterlignet paa den rigtige Maade.

Det er baade nødvendigt og forsvarligt at føie sig for stolt til
at gaa underdanigt bag et andet Menneske, selv om denne er af
højeste Rang. For at Efterligning kan foregaa paa den rigtige
Maade, maa man føie sig fri i sine Bevægelser, som var man stillet
til Kapløb paa en stor Mark, hvor man maa søge at indhente den,
som er født før og derfor har haft den Fordel at begynde før. Det
vil i alt Fald være tilstrækkeligt at følge den samme Retning, han tog,
det er ikke nødvendigt at træde netop i hans Fodspor. Og man
har sandelig Ret til at løbe ham forbi — hvis man kan.

Jeg vil dog ikke anbefale, at man udelukkende gør sine
Kunststudier over for Kunstværkerne selv. Antager man maaske, at jeg
mener, at Studiet af Naturen skal forsømmes? Man studerer
Kunstværkerne som en Hjælp og udelukker ikke derfor de andre Studier.
Naturen er og maa altid vedblive med at være den uudtømmelige
Kilde, fra hvilken al Dygtighed oprindelig kommer. Men den store
Nytte har vi af at studere vore Forgængere, at Opmærksomheden
vækkes for Midlerne, at vort Arbejde mindskes, og at vi ser
Resultatet af, hvad store Aander har udvalgt af stort og smukt i
Naturen. Naturens Rigdomme er alle udbredte for os, men det er
en Kunst, som ikke er af de mindste, at vide, hvad der bør vælges,
hvor meget og hvor lidt der skal medtages, og hvorledes man kan
fremstille det, vi har valgt. Paa denne Maade kan man udtage
den højeste Skønhedsform af Naturen; men for at vide hvorledes
den kan findes, maa man have stor Udvikling og lang Erfaring.
Det maa ikke være os nok at beundre et Billede, vi maa
søge efter de Regler, efter hvilke Billedet er frembragt, de
svømmer ikke paa Overfladen og er som Følge deraf ikke tydelige for
overfladiske Iagttagere. Den fuldkomne Teknik er ikke pralende,
den skjuler sig, og selv usynlig viser den sig kun i Billedets Virkning.
Det er derfor Kunstnerens egentlige Studium og Arbejde at
udfinde og afdække de skjulte Aarsager til den aabenbare Skønhed,
og derved at danne sig de Principper, han selv skal arbejde efter.
Saadanne Undersøgelser fordrer en stadig Agtpaagivenhed, der
maaske er lige saa stor som Kunstnerens, da han lavede det Ar-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:45:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1904/0990.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free