- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 21 (1904) /
984

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - F. Willumsen: Gyldne Ord af J. Reynolds til de unge Kunstnere

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

984

Gyldne Ord af J. Reynolds

af en særlig Aandsejendommelighed, ja den virker ofte baade
overraskende og behagelig. Men det vil være et frugtesløst Arbejde at
efterligne sligt, da Nyheden og Personligheden er dens eneste
Fortrin; naar Nyheden er forbi, holder det op med at have VærdL
Derfor er en Manér en Fejl, og enhver Maler, hvor dygtig han end
er, har en Manér, og deraf følger, at alle Slags Fejl saavel som
alle Slags Skønheder kan læres fra selv de største Mestre. Endogsaa
Michel Angelos store Navn kan man bruge til at dække en Mangel
eller Forsømmelighed med. Er Eleven tør og haard, var Poussin det
samme. Dersom hans Arbejde har et skødesløst og ufærdigt
Udseende, saa kan han henvise til det meste af den venetianske
Skole som Undskyldning. Dersom han ikke idealiserer sine
Modeller. men tager dem saa individualistisk som han finder dem i
Naturen, saa ligner han deri Rembrandt. Dersom han giver sine
Figurer forkerte Forhold, kan han henvise til Correggio. Dersom
hans Farver er ubrudte og ikke sammensmeltede, er han raa paa
samme Maade som Rubens. Kort og godt, der gives ikke nogen
Fejl, som der ikke kan findes Undskyldning for, hvis det kan
regnes for en god Undskyldning at henvise til de betydelige
Kunstnere. Men man maa erindre, at det ikke var ved disse Fejl at
de opnaaede deres Berømmelse, Fejlene har Ret til vor Tilgivelse,
men ikke til vor Beundring.

Den Mand, der begrænser sin Efterligning til en Yndlingsmester,
— det være den bedste af alle Kunstnere —, vil i alle
Tilfælde være særlig udsat for at efterligne Ejendommeligheder eller
antage Fejl for Skønheder. Og selv om han er i Stand til at se
de virkelig fortrinlige Egenskaber ved sit Forbillede, saa kan dog
Geni og Mesterskab ikke erhverves ved saa snæver en
Fremgangsmaade. En Mand kan lige saa umuligt danne sig et virkeligt
Begreb om Fuldkommenhed i Kunst ved at studere en enkelt
Kunstner, som han kunde fremstille en fuldkommen velskabt Figur ved
nøjagtigt at efterligne et enkelt levende Menneske. Og paa samme
Maade som Maleren kan fremstille en skønnere Figur end der
findes i Naturen ved at samle alle de Skønheder til en Enhed, der
har været spredt rundt blandt en Mængde Individer, saaledes kan
kun den Kunstner komme Fuldkommenheden nærmere end sine
Læremestre, der i sig forener forskellige store Maleres Dygtighed.
Den, som nøjes med at efterligne en enkelt Mester, vil ikke
engang blive ham sideordnet. Han har kun bestemt sig for at følge,
og den, som følger, maa nødvendigvis blive bagud. Vi skal efter-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:45:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1904/0992.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free