- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 22 (1905) /
180

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Christian Rimestad: Lyrik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

180

Lyrik

Djævlerier, hvor det rent hverdagslige, det nøgternt jordnære blander
sig med noget pludseligt fantastisk, en Drømmens og Visionens Pragt.
Og denne Blanding er meget intim. Hør blot tre Strofer:

Nu drager Storstadstusmørket ind ad By og Bro,
hvor tunge, sultne Mænd sig hjemad slæber —
en sær og nøgen Danserske, Dronning uden Sko —
med grumset Smil om aabne, vage Læber!

Nu stilnes Byens Trolddans, nu slukkes Støj og Gas;
Tusmørkefeen styrter blind og splitter
sit Flagreslør, sit Perlebaandsbrus af luftigt Glas,
afsindig nøgen strakt blandt sine Flitter.

Og Mina blir vemodig og blød og blander Graad
med En hvis Arme favne blidt og presse
og holde fast, som skvulped og drev ban med en Baad,
let og bevist, mens tavse Timer messe.

Den fine Sanselighed i Mina har i Digtet Sorteblomst faaet et
mere vildt og nøgent Udtryk. Sammenligner man dette højst frimodige
Digt med de aabent eller skjult letfærdige, der frembragtes i Frankrig i
det 18. Aarh. en masse, saa ser man Forskellen! De manglede alt det,
der her ikke forsoner, men forvandler, giver den kunstneriske
Lystfornemmelse. Man kommer til at interessere gig først og fremmest for
det dæmoniske i Ordenes mørkerøde Skønhed, i Billedernes fortættede
Kraft, i Rytmens sikre Bøjen sig efter Latteren eller den dulgt smilende
Alvor. Dernæst interesserer man sig for den skanne og udæskende
Hetære. Særligt virkningsfuld er Kontrasten mellem Poesiens ligesom
tungt dryppende Ord og det rent fortællendes ilende Lethed.

Sophus Glaussens Djævlerier er fyldt af den mest forskelligartede
Erotik. Der er Kvinder der er, som Harald Nielsen engang morsomt har
sagt „i Ordets oprindelige Betydning gyseligt dejlige". Blot et Par Eksempler:

Damen fra Salerno: „En eneste Solbølge i en sort Særk af
Silke"! Kvinden fra Paris:

Hun ligned Judith

der just havde Perseren slagtet

Det kribler saa dejligt

at blive saa dybt foragtet.

Med Øjenlaage

saa tunge og svulne af Flamme,

og haanlige Skuldre

som spungne af kongelig Stamme.

Eller hør de prægtige Linier omMedusabilledet paa Venezias Skjold;

. . . Men Ingen som Hun, der stille har sat sig hen
med sin lille trange Mund for at opæde Mænd.

Som sidder med sin Attraa saa feberagtig stum
og giver Mandens Tanker des vildere Rum.

Eller tænk paa det dristige, heftigt blussende Digt om Dronningen
af Saba.

Men ved Siden heraf indeholder den Erotik af en ganske anden Art:
I Poeten og Naboersken turnerer han Rim og Rytme med en Bagge-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:46:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1905/0184.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free