- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 22 (1905) /
341

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ove Jørgensen: Ballettens Kunst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ballettens Kunst

341

af den ældre Karakter og sprænge den med sin Kunsts Vildskab. Men
vil man se denne moderniserede Mandighed i Dansen, maa man hellere
søge den i »Toreadoren" eller „Napoli". Den umisforstaaelige Applaus,
der her følger — ikke blot Hans Beck selv, der her yder sin ypperste
Kunst — men ogsaa f. Eks, den unge Danser Richard Jensen eller
Uhlen-dorff efter deres Soloer, viser, at ogsaa Publikum er ude over den Tid,
hvor man kun interesserede sig for Danserindernes Dans og Valdemar
Prices Mimoplastik. Ungdommen kan med fuld Ret tilraabe de ældre:
»Det kongelige Teater har kun én Mand, og vi fælder ingen Taarer
over, at han er stum."

Dette er imidlertid kun et særligt iøjnefaldende Træk af Ballettens
indre Liv; en opmærksommere og kyndigere Iagttager vilde kunne
illustrere dette med en Række andre. Men det vigtige er, at denne
Udvikling er foregaaet inden for Bournonvilles Ballet og dens Tradition uden
at være foranlediget ved Indflydelser udefra, og man spørger da
uvilkaarlig: Hvoraf bestaar nu denne levende Organisme, som man kalder
en Ballet, og hvad er Betingelserne for dens videre Eksistens? For det
første er det desværre ikke overflødigt at indskærpe, at Balletten
foregaar paa Scenen og ikke i Orkestret. Musikken er ganske vist uundværlig
for Dansen, men det er den, der akkompagnerer Dansen og ikke
omvendt. Publikum har efterhaanden — uden Tvivl vildledt af den falske
Analogi fra Operaen og af Pressen, der overlader en stor Del af Balletterne
til sine Musikanmeldere — vænnet sig til at bedømme Balletten efter
Musikken. Thrymskvidens Genopførelse blev en Teaterbegivenhed i Pressen
og som Følge deraf en økonomisk Succes for Teatret, ikke fordi
Balletmesterens Tryllestav havde vakt de pragtfulde Danse i første Akt af
deres Slummer, eller paa Grund af Hans Becks og Fru Prices smukke
mimoplastiske Fremstilling af Loke og Sigyn, men paa Grund af
Hartmanns Musik. Kort i Forvejen var „Kermessen i Brügge" blevet
haan-lig afvist som en af »Bournonvilles tarveligere Balletter," skønt det er
en af de morsomste for Handlingens og en af de yndefuldeste for
Dansens Vedkommende. Udførelsen var ideal. Uhlendorff og Ellen Price
havde aldrig danset med større Hengivelse. Valdemar Price og Anna
Harboe adlede Troldmanden og Flamlænderinden med deres højbaarne
Kunst. Hans Beck viste — dengang uanede — Evner for det burleske
som den elskværdige og letsindige Landsknægt, en Præstation, der
aftvang selv den vrantne Presse et Bifaldsgrynt. Naar man kom fra
Teatret, kunde man med frelst Samvittighed erklære Kunstværket for uden
Lyde; der var intet, man kunde ønske anderledes — hvornaar kan man
sige det om et Skuespil eller en Opera? Denne Forestilling blev tiet
ihjel af Pressen, og Teatret maatte endda høre ilde, fordi det igen havde
blæst Liv i dette Mesterværk — og man betænke, at en Ballets Liv
trues, naar den forbliver uopført i længere Tid. Grunden var, at
Musikken her kun var det, den skal være, en Ledsagelse af Dansen, og at
Balletten havde den Vanskæbne at gaa sammen med en ny Opera, der
slugte al Pressens Interesse, skønt der var mangt og meget at indvende
imod Udførelsen. Den originale Balletmusik har imidlertid den Mangel,
at Komponisterne øjensynlig har større Interesse for Ballettens mimiske

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:46:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1905/0345.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free