- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 22 (1905) /
468

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Gyrithe Lemcke: Pygmalion

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

468

Pygtnalion

skyldes Kvindens låve Kulturtrin eller de Mure, bag hvilke hun er
opvokset, derpaa vil først kunne svares, naar hun engang staar
for Menneskeheden fri og selvstændig og ikke som den Skabning
af Manden, hun endnu utvivlsomt er.

Men i hvert Fald: hendes Sundhed er en Rigdom, hun har
fremfor Manden, og den alene vil være hende Adkomst nok til
alle Livets Rettigheder, naar Menneskene engang naa’r til
Erkendelse af al den skjulte, aandelige og legemlige Sygdom, som gaar
i Svang, — naar Abnormitet ikke længer forveksles med Genialitet,
naar Højhedsvanvid ikke agtes for mere end den
Hjemedegeneration, den er, naar Kvindehad forstaas som Vrangsiden af
Kvindebegær — som et O ver mætteisens Opstød, — naar Filosofiens og
Kunstens bloddryppende Flagellanter og belastede Neuropatikere
ikke længer bringer Verden ud af Ligevægt, men i det højeste
vækker den Medlidenhed, som de virkelig har Krav paa. Da tør
det hænde, at Kvindernes Invasion paa Kulturens Domæner —
den, jeg mindes at have hørt en af vore yngre Litterater
sammenligne med Barbarernes — vil blive hilst med Tak og Glæde;
thi det er maaske netop Barbarernes friske og ufordærvede Blod,
vor Kultur i Øjeblikket trænger til.

Men ganske vist har vore kvindelige Barbarer paa Kunstens
Omraader vist en uhyggelig Tilbøjelighed til at pynte sig med
Overkulturens daarende Klædebon, der virker besynderlig
afstikkende til deres egne Skind og Huder, og har med en rent
forbavsende Appetit slaaet sig ned om dens dampende Kødgryder;
thi endnu længe vil Kvinderne ubevidst bære Præget afPygmalions
Skaberhaand, — det er saa uendelig lettere at lade sig forme end at
forme sig selv. Intet Under derfor, om utaalmodige Røster spørger,
hvor den Indsats bliver af, som Kvinderne skulde bringe med sig
ind i Videnskab og Kunst. Ved Oldtidens Bakkanaler laa
Mændene til Bords, mens Kvinderne dansede for dem og
ekshibitione-rede deres legemlige Yndigheder. Vor Tids Kvinder vilde finde en
saadan Rolle uværdig; nu er det i Bøgerne, de opfører deres
sansepirrende Danse og kappes om at ekshibitionere alle de Lyster
og Begær, som de før ikke turde være ved. Og Mændene ser til
med en Blanding af Nyfigenhed og Foragt for alle disse
Anstrengelser, som de næsten undser sig ved at være Genstand for. Og
dog er Kvinderne ikke naaet videre i Kultur, end at de ogsaa
nedlader sig til at ekshibitionere deres legemlige Fuldkommenheder
i Teatre og ved Koncerter, i Sclskabssale og ved Baller, om Kap

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:46:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1905/0472.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free